Dlaczego Showmax wychodzi z Polski?

Po niecałych dwóch latach Platforma Showmax, oferująca video na żądanie, znika z polskiego rynku. Oficjalnie jej właściciel podaje, że wynika to ze strategicznej decyzji koncernu Naspers o wycofaniu się z branży wideo w internecie. Eksperci uważają jednak, że w Polsce zawiódł model biznesowy platformy, która musiała w dodatku zmierzyć się z dużą konkurencją.

2018-12-17, 15:52

Dlaczego Showmax wychodzi z Polski?
Od 17 grudnia 2018 r.) serwis Showmax nie będzie pobierał już opłaty miesięcznej za kolejne okresy rozliczeniowe. Najpóźniej z końcem stycznia 2019 r. wszystkie subskrypcje wygasną. . Foto: shutterstock, Oleksiy Mark

Po przeniesieniu Showmaxa do spółki MultiChoiceGroup, chce sprzedać jej udziały, wprowadzając ją na giełdę w Johannesburgu.

- Pomimo dobrych wyników i popularności serwisu, dalszy rozwój Showmax Polska, jako jedynej firmy działającej w obszarze wideo poza Afryką, nie mieści się w ramach przyjętej strategii zarówno MCG, która koncentruje się na kontynencie afrykańskim, jak i Naspersa, powiedziała Wirtualnym Mediom Magdalena Marzec, PR managerka platformy w naszym kraju.

Z końcem stycznia 2019 r. wygasają wszystkie subskrypcje

Jak informuje serwis, użytkownicy nie muszą anulować subskrypcji i usuwać konta. Od dzisiaj (17 grudnia 2018 r.) serwis Showmax nie będzie pobierał już opłaty miesięcznej za kolejne okresy rozliczeniowe. Najpóźniej z końcem stycznia 2019 r. wszystkie subskrypcje wygasną.

Przypomnijmy - Wideo na życzenie (skrót VoD czyli Video on Demand ), to usługa zezwalająca na oglądanie filmu lub słuchanie nagrania dźwiękowego w wybranym przez kogoś czasie, późniejszym niż czas emisji. Nadawana (także "na żywo") audycja może być dzięki temu przesunięta w odbiorze dla pojedynczego widza i słuchacza.

Showmax nie sprostał konkurencji

Eksperci, cytowani przez Wirtualne Media dodają, że zmiana strategii właściciela to jedno, a nie najlepszy model biznesowy i nie sprostanie konkurencji – to drugie. Przypominają, że Showmax wszedł na nasz rynek, na którym byli już obecni mocni gracze, a w kolejnych miesiącach konkurencja mocno się zaostrzyła.

Eksperci mówią wprost w rozmowach z Wirtualnemedia.pl.– okazało się, że polski rynek jest za mały, aby utrzymać projekt SVOD niepochodzący od lokalnego kanału TV lub globalnego potentata.

Maciej Stanecki, wiceprezes Telewizji Polskiej przyczyny niepowodzenia Showmaxa upatruje w kłopotach z polskimi treściami i brakiem odpowiednich rezultatów finansowych. Podkreśla w rozmowie z Wirtualnymi Mediami, że bardzo ważne w tym biznesie jest posiadanie własnego kontentu.

I dodaje w rozmowie z Wirtualnymi Mediami, że Telewizja Polska jest zainteresowana zakupem serwisu Showmax. - Były już pierwsze kontakty w tej sprawie – mówi.

Z kolei Michał Brański, wiceprezes ds. strategii Grupy WP uważa, że polski rynek jest zbyt mały by zastosować na modele pochodzące choćby z USA, co próbował zrobić u Polsce Showmax.

Wolfgang Laskowski, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju usług platformy CDA.pl mówi, że decyzja o zakończeniu projektu to zapewne konsekwencja takiego, a nie innego modelu biznesowego jaki spółka przyjęła.

Słabe wyniki Showmaxa

Słabośc modelu biznesowego potwierdzają wyniki osiągnięte przez Showmax. W minionym roku obrotowym działająca w Polsce spółka Showmax CEE zanotowała 19,21 mln zł wpływów sprzedażowych oraz 1,4 mln zł zysku.

Przedstawiciele Showmaxa nie podają, ilu użytkowników w Polsce płaci za korzystanie z witryny. Według badania Gemius/PBI w październiku br. serwis odwiedziło 1,27 mln polskich internautów, wykonując 12,8 mln odsłon.

Gdy tymczasem - największy konkurent – serwis CDA.pl., posiadający ponad 155 tys. subskrybentów, w pierwszym trzech kwartałach br. firma osiągnęła wzrost przychodów ze sprzedaży o 51 proc. do 18,67 mln zł oraz 3,41 mln zł zysku netto (wobec 2,36 mln zł rok wcześniej). Firma szykuje się do debiutu na rynku giełdowym NewConnect,

Platforma rozwijana od prawie trzech lat, odnotowała w październiku  3,11 mln użytkowników i 30,13 mln odsłon.

Kto zostaje na polskim rynku VOD

W ten sposób polskim widzom pozostaje do wyboru oferta Netflixa i HBO Go, sekcja Premium serwisu CDA.pl.(najpopularniejszego obecnie serwisu VOD). Swoje platformy VoD rozwijają też główni nadawcy telewizyjni - TVP udostępniająca zrekonstruowane cyfrowo wersje dawnych seriali, a Grupa TVN w Playerze i Cyfrowy Polsat w Ipli powiększają liczbę stacji, które można oglądać na żywo. TVN przed rokiem zaczął współpracę z nc+. Showmax współpracował (promocje) z Play oraz T-Mobile.

NRG, jk

Polecane

Wróć do strony głównej