Magiczny klimat bożonarodzeniowych jarmarków. Kto ulegnie może przepłacić
Turystyka bożonarodzeniowa powoli staje się w Europie tradycją, a organizowane w tym czasie specjalne jarmarki przyciągają wielu klientów i sprzyjają zakupom. Europejskie Centrum Konsumenckie przyjrzało się trikom stosowanym przez handlarzy na europejskich targach świątecznych.
2018-12-23, 09:40
Posłuchaj
Te najczęstsze to unikanie wydawania paragonów i nie podawanie swoich danych kontaktowych, które są niezbędne do ewentualnej reklamacji - mówiła w Polskim Radiu 24 Joanna Sołtan, ekspert Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Gratisy i promocje. Lepiej uważać
Zdarza się też, że sprzedawcy korzystają z niecertyfikowanych wag, które zawyżają wagę, szczególnie kiedy kupujemy np. świątecznego karpia. Nie podają także cen produktów, to my musimy o nie pytać.
Warto też pamiętać, że tradycyjne kubki, w których sprzedaje się napoje podczas jarmarków, podlegają zwrotnej kaucji, ale sprzedawcy jednak niechętnie ją oddają - zwróciła uwagę ekspertka.
Joanna Sołtan ostrzegła też przed promocjami typu 2 plus 1, kup 3 w cenie 2, gratisy i tym podobne. Jak mówiła, oferta promocyjna nie zawsze taka jest, dlatego warto wcześniej sprawdzić cenę i zastanowić czy dany produkt jest nam rzeczywiście potrzebny. Pamiętajmy też, że tabliczki z napisem „Po odejściu od stoiska, reklamacji nie uwzględniamy" - są niezgodne z przepisami.
REKLAMA
Prawa konsumenta jak w normalnym sklepie
Podczas zakupów na Jarmarku mamy prawo do uzyskania dowodu zakupu np. paragonu, prawo do otrzymania danych kontaktowych do przedsiębiorcy, czy 2-letnie prawo do reklamacji produktu na podstawie rękojmi.
A wyjeżdżając na zagraniczny targ bożonarodzeniowy, warto mieć ze sobą bezpłatną aplikację ECC-Net Travel, która pomaga konsumentom przezwyciężyć trudne sytuacje - w 25 różnych językach i 30 krajach europejskich! Aplikacja działa również offline.
Elżbieta Szczerbak, ak, NRG
REKLAMA