Polskie porty z historycznym wynikiem

Na polskim wybrzeżu obsłużono w zeszłym roku ponad 100 milionów ton przeładunków. Wyniki napędza przede wszystkim Gdańsk. Do wielkiej trójki wchodzą jeszcze Gdynia i Szczecin-Świnoujście. Ruch w portach ma jeszcze przyspieszyć, bo w ciągu najbliższej dekady rząd chce dosypać 25 mln zł na inwestycje.

2019-01-18, 14:22

Polskie porty z historycznym wynikiem
Nabrzeże Przemysłowe Portu Gdańskiego.Foto: Kacper Kowalski/www.portgdansk.pl

Posłuchaj

+
Dodaj do playlisty

Ponad 101 mln ton to dotychczasowy rekord w historii portów. Niemal połowa tego wyniku to zasługa portu w Gdańsku, który staje się liderem na Bałtyku. - To właśnie on ma być w przyszłości portem centralnym - mówi minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

- Przyspieszenie w polskich portach nabiera tempa już od dekady - wyjaśnia dr Andrzej Montwiłł, prezes Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego.

Na rozwój infrastruktury ma trafić w ciągu najbliższej dekady 25 mld zł. Zachodniopomorskie porty mają zyskać na znaczeniu dzięki wyczekiwanemu od lat pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra, dzięki czemu do Szczecina będą mogły wpływać masowce typu handy size o wyporności do 40 tysięcy ton.

Wśród inwestycji portowych jest też przekop Mierzei Wiślanej. Zdaniem Andrzeja Montwiłła ta inwestycja nie będzie miała większego przełożenia na przeładunku w polskich portach, choć w ministerstwie gospodarki morskiej mówi się nieoficjalnie, że ostatecznie elbląski port mógłby przeładowywać nawet 10 mln ton rocznie.

REKLAMA

Zdaniem Montwiłła w ostatnich latach wiele zmieniło się też w portach jeśli chodzi o biurokrację. W zeszłym roku polskie porty przeładowywały głównie ropę, węgiel czy rudę żelaza.

Naczelna Redakcja Gospdoarcza, Marcin Jagiełowicz, kw 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej