Kwadratura kultury. Biały puch jako motyw w malarstwie
Śnieg w malarstwie często występował jako tło, a później także jako samodzielny temat. O białym puchu w sztuce malarskiej na antenie Polskiego Radia 24 mówiła Elżbieta Charazińska - historyk sztuki, kurator z Muzeum Narodowego w Warszawie.
2019-01-29, 10:04
Posłuchaj
170 lat temu urodził się polski "mistrz śnieżnych połaci" – Józef Chełmoński; trzy lata później – kolejny "smakosz" bieli, Leon Wyczółkowski. Rok od niego młodszy był Julian Fałat. Pod koniec XIX wieku kolorami śniegu zainteresował się wielki fan Tatr Rafał Malczewski. Jakie treści kryły się pod białym puchem?
- Chełmoński to postać, która zaważyła na malarstwie. Jest chętnie pokazywany we wszystkich zbiorach i poszukiwany przez kolekcjonerów. Na szczęście tych obrazów powstało sporo. W jego pracach rzeczywiście widać mistrzostwo w oddaniu śnieżnej czy też przybrudzonej śnieżnej połaci, głównie we wsi, ale też i na polach. Ale naturalnie za głównego mistrza śniegu uważamy jednak Juliana Fałata, który malował go przez całe życie, początkowo też traktując śnieg jako tło scen rodzajowych, głównie myśliwskich – powiedziała w Polskim Radiu 24 Elżbieta Charazińska.
Więcej w całej audycji.
Rozmawiała Monika Małkowska.
REKLAMA
Polskie Radio 24/bartos
-----------------------------
Data emisji: 28.01.2019
Godzina emisji: 22.06
REKLAMA
REKLAMA