Krajowa Izba Odwoławcza potwierdza prawidłowość działań ZUS ws. rezygnacji z usług Comarchu
Krajowa Izba Odwoławcza potwierdziła, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych miał pełne prawo zawrzeć umowę w trybie z wolnej ręki na usługę utrzymania znacznej części Kompleksowego Systemu Informatycznego. Tym samym KIO w całości odrzuciło odwołanie firmy Comarch.
2019-04-30, 13:35
Zakład Ubezpieczeń Społecznych jeszcze 20 lutego odstąpił od części umowy z konsorcjum Comarch na usługę utrzymania Kompleksowego Systemu Informatycznego w zakresie 30 metryk i jednej roli.
Comarch nie zaliczył testu kompetencji ws. 7 metryk
Był to wynik niezaliczenia przez Comarch, w okresie 12 miesięcy, testu kompetencji dotyczącego niezwykle istotnych dla funkcjonowania KSI 7 metryk.
Fakt, że wskazane metryki miały wpływ na utrzymanie 23 kolejnych, sprawił, że zarząd Zakładu, kierując się bezpieczeństwem systemu informatycznego i koniecznością zapewnienia jego ciągłości działania, podjął decyzje o rozwiązaniu umowy właśnie w zakresie 30 metryk.
ZUS zawarł umowę z wolnej ręki z Asseco
Jednocześnie Zakład zawarł umowę, w trybie z wolnej ręki, z Asseco, która wypełniła lukę po wypowiedzeniu umowy firmie Comarch.
REKLAMA
Comarch złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej
Umowa została zawarta na czas niezbędny do przygotowania postępowania konkurencyjnego. Konsorcjum Comarch odwołało się od decyzji ZUS do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.
Wyrok KIO odrzuca odwołanie Comarchu
Krajowa Izba Odwoławcza na posiedzeniu 29 kwietnia wydała wyrok, który w całości odrzuca odwołanie Konsorcjum Comarch i potwierdziła tym samym, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych miał pełne prawo zawrzeć umowę z Asseco.
W ocenie KIO częściowe wypowiedzenie umowy może być kwalifikowane jako sytuacja uzasadniająca udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 3) PZP.
- Wyrok KIO potwierdza, że postępujemy wyłącznie w oparciu o literę prawa i w trosce o interes publiczny. Działania, które podjęłam wspólnie z zarządem w zakresie porządkowania sfery IT w ZUS, przynoszą realne skutki. Mamy zdywersyfikowane usługi przy pełnej konkurencji w tym konkurencji cenowej, co dla Zakładu skutkuje optymalizacją kosztów przy zachowaniu najwyższych standardów usług. Sprawa, która była przedmiotem postępowania przed KIO, pokazuje dobitnie, że zawsze w naszych działaniach najważniejsze pozostaje bezpieczeństwo i ciągłość działania systemu, który obsługuje ponad 20 mln klientów. W tym aspekcie nie można iść na żadne ustępstwa - mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
REKLAMA
REKLAMA