Moda a zakupy. Nasze zwyczaje dotyczące ubrań się zmieniają

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Uczelnię Łazarskiego i firmę KPMG, ponad 60 proc. z nas kupuje ubrania wtedy, kiedy sytuacja cenowa jest korzystna, na przykład obowiązują promocje. Okazji chętnie szukamy w sklepach internetowych.

2019-11-25, 08:42

Moda a zakupy. Nasze zwyczaje dotyczące ubrań się zmieniają
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock.com/seeshooteatrepeat

Posłuchaj

Moda a zakupy. Nasze zwyczaje dotyczące ubrań się zmieniają (Aleksandra Tycner/Jedynka)
+
Dodaj do playlisty

Partner w KPMG w Polsce Jan Karasek mówi, że 45 proc. z nas wskazuje, że dokonuje tych zakupów wtedy, gdy ma rzeczywistą potrzebę. Tylko 30 proc. procent respondentów deklaruje, że kupuje ubrania, gdy ma na to ochotę i gdy sprawia im to przyjemność.

- I to jest ta specyfika polskich zakupów, które są bardzo przemyślane i racjonalne. I nie chodzi tylko o rynek mody, wyniki są podobne w przypadku innego asortymentu - dodaje.

Jesteśmy bardziej praktyczni niż modni. Najnowszymi trendami kieruje się zazwyczaj młodsze pokolenie, natomiast wszyscy coraz chętniej kupują ubrania z Polską metką. Jan Karasek mówi, że ok. 50 proc. respondentów jest nawet gotowych zapłacić więcej, jeżeli produkt będzie pochodził z naszego kraju.

Zwracamy uwagę na kwestie ekologiczne

REKLAMA

Więcej jesteśmy w stanie zapłacić też za zakup produktów ekologicznych. Taką deklarację złożył co czwarty badany. Rosnąca świadomość w tym zakresie dotyczy zarówno producentów, jak i konsumentów - mówi Agnieszka Oleksyn-Wajda, kierownik akademii biznesu i prawa mody na Uczelni Łazarskiego. Wskazuje, że coraz więcej firm podpisuje np. deklaracje ekologiczne i zmienia technologie na bardziej przyjazne środowisku. Z kolei konsumenci zwracają uwagę na kwestię ekologiczne, ale także na takie aspekty, jak kraj pochodzenia.

Rodzajem postawy ekologicznej, a zarazem ekonomicznej, jest ograniczenie zakupu nowych ubrań. Agnieszka Oleksyn-Wajda podkreśla, że często mamy do czynienia z "nadkonsumpcją" ubrań, ale i to się zmienia - rośnie świadomość konsumentów dot. tego, że nie wszystko trzeba wyrzucać, a czasem możemy dać naszym ubraniom "nowe życie".

Co czwarty z nas deklaruje, że ubrania kupuje raz w miesiącu. 80 proc. Polaków nowy element garderoby kupuje przynajmniej raz na kwartał.

PolskieRadio24.pl, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej