"Kwadratura kultury". Konkursowa wystawa biżuterii artystycznej w Galerii Milano
Na początku XXI stulecia upodobania estetyczne i proekologiczna postawa zmieniły podejście do biżuterii. Już nie wartość surowców, ale pomysłowość projektanta odgrywa wiodącą rolę. O wystawie "Kolekcja" grupującej prace 30 artystów z okazji 30-lecie istnienia Galerii Milano mówiła w Polskim Radiu 24 Elżbieta Kochanek-van Dijk, artystka, kuratorka, założycielka i szefowa galerii.
2019-12-04, 14:55
Posłuchaj
Kiedyś biżuteria była nie tylko ozdobą – także, może nade wszystko, informacją o pozycji społecznej, finansowym statusie, stanowisku i poglądach noszącej ją osoby. Przez tysiąclecia utożsamiana była z czymś w rodzaju „finansowego gwaratnu”, lokaty kapitału, który bez względu na sytuację polityczną w kraju i na świecie można będzie spieniężyć.
Jeszcze w PRL-u designerskie ozdoby wykonywano z droższego, szlachetniejszego kruszcu (srebro), niż powszechnie dostępne syntetyki – bo kojarzyło się to z tradycyjnym podejściem do "precjozów" czyli czegoś cennego. Na początku XXI stulecia upodobania estetyczne i proekologiczna postawa zmieniły podejście do biżuterii.
Największą furorę robią ozdoby, które są niekonwencjonalne, dobrane stylistycznie do osobowości noszącego, zaskakujące, a zarazem są manifestacją postawy świadczącej o dbałości o środowisko. Kiedyś biżuteria był zabezpieczeniem materialnym. Obecnie odwrotnie – wykorzystuje odpady. Nie muszą być trwałe. Recykling – to jeden z celów projektantów ozdób.
Za najlepszy dowoód tego podejścia do biżuterii i ozdób można uznać konkurs i wystawę biżuterii w stołecznej Galerii Milano zorganizowaną na 30-lecie jej istnienia (do 11.12.2019).
REKLAMA
Zapraszamy do wysłuchania całości audycji.
Rozmawiała Monika Małkowska.
____________________
Data emisji: 03.12.2019
Godzina emisji: 23:35
REKLAMA