Badanie: naszych eksporterów widać na obcych rynkach. Dominują innowatorzy

Trzy czwarte polskich eksporterów rozwija działalność na zagranicznych rynkach, znajdując np. nowych odbiorców czy rozszerzając swoją ofertę - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nowe rynki najczęściej zdobywają firmy innowacyjne.

2020-01-11, 11:27

Badanie: naszych eksporterów widać na obcych rynkach. Dominują innowatorzy
Światowa gospodarka może spowolnić na skutek nowych geopolitycznych zagrożeń.Foto: Pixabay

Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) przeprowadzili ankietę wśród polskich producentów-eksporterów przetwórstwa przemysłowego na temat działań, jakie podejmują w celu rozwoju eksportu. Pytania dotyczyły m.in. znalezienia nowych odbiorców, wejścia na nowe rynki czy przedstawienia nowej oferty towarowej oraz zwiększenia eksportu na rynkach, na których dotąd działali, w zakresie dotychczasowej oferty oraz wśród dotychczasowych odbiorców.

Powiązany Artykuł

eksport1200.jpg
Eksport pozostaje jednym z filarów polskiej gospodarki

Niemal trzy czwarte badanych przedsiębiorstw okazało się firmami "aktywnymi proeksportowo", czyli rozwijającymi swój eksport. - Był to wynik zbliżony do notowanego w poprzednich latach - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE", w którym przedstawiono wyniki przeprowadzonej w październiku ub. r. ankiety.

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Handel zagraniczny z nadwyżką. Znamy dane GUS

Odsetek aktywnych eksporterów, jak wynika z badania, rósł wraz z wielkością firmy (z 55 proc. w małych do 82 proc. w średnich i 86 proc. w dużych) oraz wraz ze specjalizacją w eksporcie, mierzoną udziałem eksportu w przychodach ze sprzedaży (z 71 proc. w firmach o niskiej specjalizacji eksportowej do 78 proc. w firmach o specjalizacji wysokiej). Był on też wyraźnie wyższy wśród eksportujących głównie na rynki pozaunijne niż do UE (odpowiednio 92 proc. i 72 proc.), a także wyraźnie wyższy niż przeciętny w firmach innowacyjnych (87 proc.).

Firmy wskazywały, że swój eksport zwiększają najczęściej poprzez nowych odbiorców (57 proc. respondentów). Na nowe rynki weszło 14 proc. badanych eksporterów, a 17 proc. oferowało nowe towarowy. Zwiększenie eksportu na rynkach, na których dotąd działali, zadeklarowało 21 proc. badanych.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

eksport free 1200.jpg
Polska eksportem stoi. Poznaliśmy najlepsze firmy wysyłające swoje towary za granicę

Nowe rynki najczęściej znajdowały natomiast firmy innowacyjne (23 proc.) i z kapitałem zagranicznym (21 proc.), a z nowymi towarami wchodziła najczęściej branża spożywcza (29 proc. respondentów w tej grupie) i przedsiębiorstwa duże (24 proc.), "średnio wyspecjalizowane" w eksporcie (26 proc.), z kapitałem zagranicznym (24 proc.) oraz konkurujące jakością (33 proc.).

>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Dynamiczny rozwój polskiego eksportu. Polska na świecie coraz bardziej widoczna

Analityków niepokoi wysoki udział firm "proeksportowo pasywnych" wśród przedsiębiorstw małych. - Niemal połowa z nich (45 proc.) nie stosowała żadnej z wymienionych metod rozwoju eksportu. Był to odsetek około trzykrotnie wyższy niż w przedsiębiorstwach dużych i średnich - podsumował PIE.

PAP, PR24, akg

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej