Wyższa kara dla "parkujących na gapę" w Warszawie. Opłata ma wzrosnąć pięciokrotnie
Pięciokrotnie mają wrosnąć kary za brak biletu parkingowego w Warszawie. Radni dziś przegłosują propozycję. Będzie to pierwsza podwyżka od 17 lat. Jeśli decyzja radnych będzie pozytywna kara w wysokości 250 zł będzie obowiązywać od 1 września tego roku.
2020-07-30, 12:17
Kwestia nowych przepisów parkingowych w Warszawie była podnoszona wielokrotnie przez minione lata. W ubiegłym roku podwyżkę opłaty rekomendował radzie miejskiej dyrektor warszawskiego ZDM Łukasz Puchalski. W maju ratusz zapowiedział urealnienie opłaty w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN), podobnie jak rozszerzenie strefy o kolejne dzielnice oraz utworzenie w centrum miasta specjalnej strefy śródmiejskiej z wyższym stawkami - informuje serwis transport-publiczny.pl.
Wysokość opłaty jest zaniżona
Podczas niedawnej sesji Komisji Infrastruktury rady Warszawy członkowie poparli podniesienie kary za brak opłaty za parkowanie z 50 zł do 250 zł, jeśli opłata nastąpi w ciągu 7 dni, kara zostanie obniżona do 170 zł. To spora różnica w stosunku do poprzedniej kary, ale to nadal mniej niż mandat za brak biletu w komunikacji.
- 17 lat temu kwota 50 zł miała zdecydowanie inną wartość, podobnie jak dzienna oplata za postój w SPPN (31,80 zł). Od tego czasu znacznie wzrosły podstawowe wskaźniki ekonomiczne (inflacja, przeciętne wynagrodzenie itp.). Dla porównania można wskazać, że wysokość opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu w komunikacji publicznej w Warszawie wynosi obecnie 266 zł i 186,20 zł w razie jej uiszczenie w ciągu 7 dni od daty wystawienia dokumentu wzywającego do jej uiszczenia. Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w SPPN jest więc zaniżona - napisano w uzasadnieniu uchwały.
Ograniczenie liczby aut w centrum
Według danych z 2019 r. miesięcznie w Warszawie wystawianych jest 30 tys. kar za brak opłaty parkingowej. Spora liczba mandatów wynikła z tego, że kierowcom po prostu nie opłacało się płacić za bilet, skoro cały dzień nielegalnego parkowania kosztował ich 50 zł, oczywiście w sytuacji, gdy zostali przyłapani.
REKLAMA
Od stycznia do maja 2020 roku średni udział pojazdów parkujących bez wniesionej opłaty oscylował wokół wartości 11 proc. W opinii wnioskodawców "podwyższenie opłaty dodatkowej spowoduje, iż część kierowców zacznie wnosić opłaty za postój, zaś część zmieni środek transportu, ograniczając liczbę aut wjeżdżających do centrum".
Warto dodać, że kilka dni temu rozpoczęło się przygotowywanie rozszerzonej strefy płatnego parkowania na Woli oraz Pradze-Północ. Pod koniec wakacji ma zostać uruchomiony proces wydawania abonamentów dla mieszkańców nowej strefy.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/transport-publiczny.pl/bankier.pl/DoS, md
REKLAMA