Jaką rolę odgrywa w aktorstwie oddech? Wiktor Stypa zdradził, jakie techniki stosuje się w teatrze
- Jeżeli tworzymy scenę, w której aktor ma zagrać pewnego rodzaju strach, smutek, radość, to zastanawiamy się, w jaki sposób te emocje mogą wpłynąć na jego oddech - mówił w Polskim Radiu 24 Wiktor Stypa, reżyser teatralny.
2021-01-30, 23:59
Reżyser teatralny Wiktor Stypa opowiedział, w jaki sposób aktorzy wykorzystują w swojej pracy różne sposoby oddychania. Na początku rozmowy przypomniał, że nieprawidłowe wzorce oddechu powodują na co dzień chroniczny stres, który jest "okropnie szkodliwy dla procesu twórczego".
Powiązany Artykuł

"Jak się nie bać żyć. Sztuka panowania nad lękiem". Teresa Tomczyńska: autor podaje proste sposoby
Mówiąc o pracy na scenie, wyróżnił dwa aspekty. - Z jednej strony staramy się złagodzić stres przedspektaklowy, który jest krytyczny dla aktora. Z drugiej strony zastanawiamy się nad tym, jak ten oddech i wszystkie aspekty fizjologiczne, które się z nim łączą, wpływają na naszą postawę, głos i samą postać, jaką kreujemy - wyjaśnił gość PR24.
Jak wytłumaczył reżyser, postać jest nieraz "wbita w pewne okoliczności, które mogą powodować, że jej organizm zaczyna funkcjonować w inny sposób". Tak się dzieje np. w momencie, gdy bohater sztuki przeżywa skrajne emocje. - Momentami bardzo trudno jest to zagrać - mówił Stypa.
Wpływ oddechu na postać
Reżyser wyjaśnił, że aby "zsyntetyzować" świat fikcyjnego bohatera i jego odtwórcy, czasem "otacza się aktora czynnikami i bodźcami, które postać odbiera nieświadomie, ale aktor zaczyna je łapać świadomie", np. poprzez hiperwentylację. - W momentach skrajnego stresu jesteśmy bardzo przetlenieni, nasz organizm nie pracuje prawidłowo, co powoduje pewnego rodzaju spięcia - wyjaśnił Stypa.
- Jeżeli tworzymy scenę, w której aktor ma zagrać pewnego rodzaju strach, smutek, radość, zastanawiamy się, w jaki sposób te emocje mogą wpłynąć na jego oddech - tłumaczył reżyser. - Robimy to albo bezpośrednio na scenie, np. mówimy tekst na przetlenieniu, oddychając w charakterystyczny sposób, zastanawiamy się nad rytmem słów, które wywołuje oddech, albo pasywnie, czyli budując improwizację prowadzoną, w trakcie której pod wpływem różnych ćwiczeń oddechowych wchodzimy w pewne stany, które potem przenosimy na scenę - dodał gość PR24.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
Posłuchaj
***
Audycja: "Kulturalnie na temat"
Prowadząca: Katarzyna Cygler
Gość: Wiktor Stypa, reżyser teatralny, instruktor oddechu
Data emisji: 30.01.2020
Godzina: 23.59
jbt/pr24
REKLAMA
Polecane
REKLAMA