Od Pól Mokotowskich po Okęcie. Historia Lotniska Chopina

90 lat temu w Warszawie odbyło się uroczyste otwarcie cywilnego lotniska na Okęciu. Wcześniej samoloty musiały lądować na aerodromie na Polach Mokotowskich. Przez wiele lat port lotniczy był powiększany i modernizowany. W 2001 roku nadano mu imię Fryderyka Chopina.

2023-04-28, 05:25

Od Pól Mokotowskich po Okęcie. Historia Lotniska Chopina
"Uroczystość otwarcia portu lotniczego na Okęciu w Warszawie". 28.04.1934 . Foto: NAC/dp

‒ O międzynarodowych lotniskach w stolicach poszczególnych krajów mówi się często, że są wizytówką danego państwa ‒ mówił Jakub Urlich, prowadzący audycję "Rozbudowa lotniska na Okęciu". Od 28 kwietnia 1934 roku Warszawa mogła pochwalić się właśnie takim obiektem.

Posłuchaj

Audycja "Rozbudowa lotniska na Okęciu". Gościem Jakuba Urlicha był Bogdan Chudziak. (PR, 01.09.2002) 4:52
+
Dodaj do playlisty

Historia stołecznych lądowisk

Już około roku 1910 w Warszawie powstało pierwsze lotnisko. Było zlokalizowane na terenie poligonu Carskiej Kawalerii, czyli dzisiejszych Pól Mokotowskich. Korzystali z niego głównie amatorzy, którzy często podejmowali próby sportowych lotów, często będące ryzykowne. Podczas I wojny światowej nastąpił nagły rozwój lotnictwa wojskowego, który przełożył się na powstawanie pierwszych linii lotniczych. Rozwój lotnictwa, jaki nastąpił w czasie I wojny światowej, spowodował, że zaczęły powstawać pierwsze linie lotnicze. Polski Linie Lotnicze LOT zaczęły swoją oficjalną działalność na przełomie 1928 i 1929 roku. Firma była spadkobiercą Polskich Linii Lotniczych Aerolot, powstałych już w 1921 roku.

Posłuchaj

"Lotnisko Okęcie ‒ port międzynarodowy" ‒ audycja z cyklu "Radio najmłodszych. Świat wokół nas". Gościem Ewy Baranowskiej był docent Bolesław Orłowski. (28.10.1996) 15:06
+
Dodaj do playlisty

Z czasem wokół Pól Mokotowskich zaczęła powstawać coraz ściślejsza zabudowa, która była jednym z czynników wymuszających zmianę lokalizacji lotniska. Już w 1924 roku ze środków państwowych zakupiono 460 hektarów gruntów w okolicy osady Okęcie, będącej wówczas poza granicami miasta. Rok później rozpoczęła się budowa lotniska.

Początki działalności Okęcia

Nowoczesna inwestycja kosztowała Skarb Państwa 10 milionów złotych. W 1933 roku ukończono budowę portu lotniczego. W jego skład wchodziły trzy hangary, warsztaty, garaże, betonowa płyta postojowa oraz  przestronny budynek dworca, zbudowany zgodnie z najnowszymi osiągnięciami techniki. Już w 1933 roku na Okęciu lądowały pierwsze samoloty, ale jego uroczyste otwarcie miało miejsce w kwietniu 1934 roku. W ceremonii brał udział sam prezydent Ignacy Mościcki.

REKLAMA

Szacuje się, że w pierwszym roku działalności lotnisko obsłużyło ponad 10 tysięcy pasażerów. Do 1939 roku Warszawa posiadała regularne połączenia lotnicze z 6 krajowymi i 17 zagranicznymi lotniskami. Samoloty latały nawet do Bejrutu czy Palestyny. W planach było również uruchomienie połączeń transatlantyckich.

Zniszczenie i odbudowa lotniska

Już 1 września 1939 roku na Okęcie spadły bomby. Po przejęciu kontroli przez Niemców zniszczone zabudowania zostały częściowo odbudowane. Umieszczono w nich niemiecką szkołę lotniczą. Teren Okęcia służył również jako zakład naprawczy dla Luftwaffe.

Ponadto na obszarze lotniska zlokalizowano ośrodek badawczy. Prowadziła go niemiecka firma Junkers. W czasie hitlerowskiej okupacji na Okęciu wybudowano pierwszy betonowy pas startowy. Jednak w 1945 roku wycofujące się z Warszawy wojska niemieckie doszczętnie go zniszczyły wraz z innymi zabudowaniami.

Po zakończeniu II wojny światowej za odbudowę stołecznego portu lotniczego były odpowiedzialne m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT. W ciągu dwóch lat wybudowano prowizoryczne budynki, niezbędne do funkcjonowania lotniska. Okęcie zaczęło ponownie działać. Obsługiwało wtedy głównie loty krajowe. Pod koniec lat 40. XX wieku wznowiono połączenia międzynarodowe m.in. z Belgradem, Pragą czy Budapesztem.

REKLAMA

Modernizacje portu lotniczego

Lotnisko w Warszawie przechodziło wiele gruntownych przebudów. W 1964 roku nowy projekt modernizacji stworzyli Krystyna i Jan Dobrowolscy. Architekci zastosowali wiele nowych rozwiązań technologicznych, stosowanych już wcześniej w budowie zachodnich portów lotniczych. Otwarcie Międzynarodowego Dworca Lotniczego odbyło się 9 kwietnia 1969 roku, równo 35 lat po oficjalnym otwarciu pierwszego lotniska w tej lokalizacji. Nowe lotnisko było w stanie przyjąć około 2 miliony pasażerów rocznie. ‒ Z portu można polecieć do 27 państw. Siatka linii wynosi około 33 700 kilometrów, są to połączenia europejskie i pozaeuropejskie ‒ tak w 1970 roku na antenie Polskiego Radia o Okęciu opowiadał Dionizy Wilczek, główny dyspozytor Polskich Linii Lotniczych LOT.

Posłuchaj

Archiwalna audycja Polskiego Radia "Na Warszawskiej Fali ‒ Port lotniczy na Okęciu". Jej gościem był m.in. Dionizy Wilczek. (PR, 16.01.1970) 2:12
+
Dodaj do playlisty

Rozwój lotnictwa wpłynął na dynamicznie zwiększającą się liczbę obsługiwanych na Okęciu pasażerów. Szybko okazało się, że nowy dworzec jest nadal zbyt mały, aby mógł optymalnie funkcjonować. Przez kolejne lata podejmowano różne działania, które miały na celu usprawnienie pracy lotniska.

Od końca lat 80. prowadzono szereg przygotowań pod budowę nowego terminala pasażerskiego. Jego budowa rozpoczęła się w 1990 roku i trwała dwa lata. Przepustowość lotniska wzrosła wtedy do 3,5 miliona pasażerów rocznie. Kolejne rozbudowy i modernizacje portu lotniczego były prowadzone w 2004 i 2013 roku. Zmieniono wtedy m.in. organizację terminali na lotnisku oraz znacznie poprawiono skomunikowanie portu z centrum Warszawy.

WP

REKLAMA

Bibliografia:

  1. https://www.lotnisko-chopina.pl/pl/historia.html, data dostępu: 27.04.2021.

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej