Resort infrastruktury zdecydował gdzie trafią pieniądze na doświetlenie ulic. To poprawi bezpieczeństwo pieszych

Ministerstwo infrastruktury już wie, do kogo trafią pieniądze, które zostaną przeznaczone na doświetlenie ulic. Resort przedstawił właśnie wyniki naboru wniosków o dofinansowanie zadań mających na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2021 roku.

2021-07-26, 14:50

Resort infrastruktury zdecydował gdzie trafią pieniądze na doświetlenie ulic. To poprawi   bezpieczeństwo pieszych
Samorządy najczęściej zaczynają oszczędzanie od wyłączania ulicznych latarni.Foto: resort infrastruktury/Twitter

Premier Mateusz Morawiecki już zatwierdził listy inwestycji samorządowych na drogach powiatowych i gminnych, które uzyskają wsparcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

W ramach ogłoszonego w marcu tego roku naboru dofinansowanie przyznano dla 1 714 zadań, w tym 910 na drogach powiatowych oraz 804 na drogach gminnych. Łączna wartość wsparcia dla zatwierdzonych wniosków to prawie 240 milionów złotych, co pozwoli na modernizację blisko 2,6 tysięcy przejść dla pieszych. W części województw ogłoszono już nabory uzupełniające.

Inwestycje uratują wiele ludzkich istnień

 - Do rozwoju systemu transportowego kraju podchodzimy kompleksowo. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Jestem przekonany, że dofinansowanie przekazane na ponad 1700 zadań na drogach powiatowych i gminnych przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W zeszłym roku rząd podjął decyzję, aby z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg możliwe było dofinansowanie zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię. Zarządcy dróg powiatowych i gminnych mogą ubiegać się o dofinansowanie realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Na dofinansowanie tych zadań przeznaczono dodatkowo blisko 525 milionów złotych.

REKLAMA


Powiązany Artykuł

1200_samochody_droga_shutterstock.jpg
Od dziś zmiany w przepisach ruchu drogowego. Celem poprawa bezpieczeństwa

Wysokość pomocy państwa zależna od zamożności JST

Wysokość dofinansowania ze środków funduszu jest uzależniona od dochodów jednostki samorządu terytorialnego - im niższy dochód samorządu, tym wyższe dofinansowanie. Maksymalne dofinansowanie może wynieść aż do 80 procent kosztów realizacji inwestycji, a kwota na dofinansowanie pojedynczego zadania nie może przekroczyć 200 tysięcy złotych.

Dzięki rządowemu wsparciu samorządy mogą realizować inwestycje wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych. Chodzi na przykład o  montaż progów zwalniających czy zmianę geometrii pasa.

Możliwe są także inwestycje  poprawiające widoczność pieszego, na przykład poprzez doświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania, a także skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi  - na przykład  poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów. Zadania zgłosiły wszystkie województwa. Najwięcej inwestycji zgłosiło w województwo mazowieckie, a najmniej  województwo lubuskie.

Zadania zgłoszone do dofinansowania są oceniane pod kątem kryteriów związanych z jakością życia mieszkańców oraz stanem bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych.

REKLAMA


Powiązany Artykuł

wypadek free shutterstock 1200 (1).jpg
Ile kosztują nas każdego roku wypadki i kolizje drogowe? Znamy dokładne wyliczenia

Jakie standardy techniczne ?

W celu zapewnienia jednolitego podejścia do projektowania przejść dla pieszych, gwarantującego wysoki poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, MI przygotowało ogólnokrajowe kryteria klasyfikacji i określiło zakres zadań do dofinansowania z Funduszu w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych.

Niezależnie od wybranych rozwiązań, elementem obowiązkowym każdego zadania będzie montaż oświetlenia przejść dla pieszych. Znacząco poprawi to bezpieczeństwo pieszych w porze nocnej, szczególnie na drogach nieoświetlonych lub w miejscach, w których oświetlenie to jest niedostateczne.

W lipcu 2018 roku minister infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, tak by stały się one bezpieczniejsze. Resort zwrócił szczególną uwagę na oświetlenie strefy oczekiwania przed przejściem dla pieszych.

Wytyczne są rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg.

REKLAMA

Standardy prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych opracowane zostały przez działającą przy MI Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, we współpracy z Politechniką Gdańską, Politechniką Warszawską, Instytutem Badawczym Dróg i Mostów oraz Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej.

 

 

IAR/Aleksander Pszoniak/sw

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej