Nieudany urlop z powodu odwołania lotu, problemu z bagażem czy noclegiem? Zobacz, gdzie i jak zgłaszać reklamacje
Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 skarg, 35 proc. z nich stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami - podało w poniedziałek ECK. Centrum przypomniało jednocześnie, że długość okresu, w którym można złożyć reklamację nieudanego urlopu, różni się w zależności od zgłaszanego problemu.
2021-09-27, 14:00
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK), działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podsumowało w poniedziałek skargi, które wpłynęły do ECK w czasie wakacji.
Powiązany Artykuł
Odszkodowanie nie tylko za opóźniony lot. Linia lotnicza musi zapłacić, gdy go przyspieszy
Skargi na problemy z lotem, z usługami turystycznymi, noclegami…
Od 1 czerwca do 26 września br. konsumenci zgłosili 1727 skarg. 35 proc. z nich stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami. Chodziło o opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut. 23 proc. dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów - poinformowano.
W ubiegłym roku więcej skarg związanych z pandemią
W porównaniu z tym samym okresem rok temu liczba zgłoszeń była niższa. Wówczas zgłoszono 2511 skarg, 40 proc. z nich miało związek z pandemią. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię – zaznacza ECK.
Ile mamy czasu na złożenie reklamacji?
ECK wskazuje, że terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu. W przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu jest to rok (zgodnie z polskim prawem). Na reklamację uszkodzonego bagażu konsument ma 7 dni, a reklamację opóźnienia dostarczenia bagażu - 21 dni od dnia jego otrzymania. Jeśli bagaż zostanie zagubiony, reklamację najlepiej złożyć bezzwłocznie.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Jak drugi rok pandemii odbił się na krajowej turystyce? Kamieński o bilansie tegorocznych wakacji
Opóźnienie lub odwołanie przejazdu pociągiem można reklamować w ciągu roku od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni, reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera. W przypadku opóźnienia lub odwołania przejazdu autokarem czas na reklamację wynosi 3 miesiące, jeśli problem dotyczy podróży statkiem - 2 miesiące.
Usługę wynajmu auta najlepiej reklamować bezzwłocznie, gdyż przepisy nie wskazują tu terminu. Podobnie jest w przypadku reklamacji noclegu. ECK podkreśla, że w tym przypadku okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.
Przepisy nie wskazują też terminu na reklamację usługi turystycznej. Tu roszczenia przedawniają się po 3 latach.
Reklamacje najlepiej składać pisemnie
Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Należy dołączyć do niej: imię i nazwisko konsumenta, dane kontaktowe, opis reklamacji, szczegóły roszczenia oraz załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć). Nie należy wysyłać oryginałów dokumentów, tylko ich kopie. Można skorzystać z gotowych szablonów reklamacji ECK: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/.
REKLAMA
W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni warto zwrócić się o poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej.
W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.
PAP, jk
REKLAMA