Nieudany urlop z powodu odwołania lotu, problemu z bagażem czy noclegiem? Zobacz, gdzie i jak zgłaszać reklamacje

Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 skarg, 35 proc. z nich stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami - podało w poniedziałek ECK. Centrum przypomniało jednocześnie, że długość okresu, w którym można złożyć reklamację nieudanego urlopu, różni się w zależności od zgłaszanego problemu.

2021-09-27, 14:00

Nieudany urlop z powodu odwołania lotu, problemu z bagażem czy noclegiem? Zobacz, gdzie i jak zgłaszać reklamacje
Zdj. ilustracyjne. Foto: PAP/EPA/VICKIE FLORES

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK), działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podsumowało w poniedziałek skargi, które wpłynęły do ECK w czasie wakacji.

Powiązany Artykuł

shutt samolot lotnisko 1200.jpg
Odszkodowanie nie tylko za opóźniony lot. Linia lotnicza musi zapłacić, gdy go przyspieszy

Skargi na problemy z lotem, z usługami turystycznymi, noclegami…

Od 1 czerwca do 26 września br. konsumenci zgłosili 1727 skarg. 35 proc. z nich stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami. Chodziło o opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut. 23 proc. dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów - poinformowano.

W ubiegłym roku więcej skarg związanych z pandemią

W porównaniu z tym samym okresem rok temu liczba zgłoszeń była niższa. Wówczas zgłoszono 2511 skarg, 40 proc. z nich miało związek z pandemią. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię – zaznacza ECK.

Ile mamy czasu na złożenie reklamacji?

ECK wskazuje, że terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu. W przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu jest to rok (zgodnie z polskim prawem). Na reklamację uszkodzonego bagażu konsument ma 7 dni, a reklamację opóźnienia dostarczenia bagażu - 21 dni od dnia jego otrzymania. Jeśli bagaż zostanie zagubiony, reklamację najlepiej złożyć bezzwłocznie.

REKLAMA

Powiązany Artykuł

wakacje turyści góry 1200 free.jpg
Jak drugi rok pandemii odbił się na krajowej turystyce? Kamieński o bilansie tegorocznych wakacji

Opóźnienie lub odwołanie przejazdu pociągiem można reklamować w ciągu roku od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni, reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera. W przypadku opóźnienia lub odwołania przejazdu autokarem czas na reklamację wynosi 3 miesiące, jeśli problem dotyczy podróży statkiem - 2 miesiące.

Usługę wynajmu auta najlepiej reklamować bezzwłocznie, gdyż przepisy nie wskazują tu terminu. Podobnie jest w przypadku reklamacji noclegu. ECK podkreśla, że w tym przypadku okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.

Przepisy nie wskazują też terminu na reklamację usługi turystycznej. Tu roszczenia przedawniają się po 3 latach.

Reklamacje najlepiej składać pisemnie

Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Należy dołączyć do niej: imię i nazwisko konsumenta, dane kontaktowe, opis reklamacji, szczegóły roszczenia oraz załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć). Nie należy wysyłać oryginałów dokumentów, tylko ich kopie. Można skorzystać z gotowych szablonów reklamacji ECK: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/.

REKLAMA

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni warto zwrócić się o poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej.

W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.


PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej