W centrach handlowych wciąż mniej osób, ale wydatki nie spadają. Ekspert: robimy coraz większe zakupy
Polacy nie odwiedzają tak chętnie centrów handlowych jak przed pandemią, wydatki mimo to nie spadają - wynika z raportu firmy doradczej CBRE. Dodano, że najbliżej wyniku z 2019 r. był tegoroczny wrzesień.
2021-11-16, 14:00
W miesiącach maj-wrzesień 2021 r. odnotowano wzrost obrotów lub minimalny spadek względem analogicznych okresów 2019 r. - wskazano w raporcie CBRE. Według ekspertów wizyty klientów w centrach handlowych są aktualnie bardziej nakierowane na cel zakupowy niż przed pandemią, stąd cały rynek nie zwalnia.
Powiązany Artykuł
Ekonomiści o wzroście PKB: pod koniec roku może jeszcze przyspieszyć, motorem jest konsumpcja
Wzrosło znaczenie parków handlowych
Jak zaznaczono w raporcie, w maju ponownie otwarto obiekty handlowe, które stopniowo zaczęła odwiedzać coraz większa liczba osób.
"We wrześniu 2021 r. odwiedzalność zbliżyła się nawet do poziomu z września 2019 r. Zmiana wyniosła zaledwie -2 proc. - wskazano w opracowaniu.
Przyznano, że w żadnym miesiącu od czasu wybuchu COVID-19 nie przekroczono wskaźników sprzed pandemii.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wydatków.
REKLAMA
"W okresie maj-wrzesień 2021 r. odnotowano wzrost obrotów lub ich spadek był minimalny. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w lutym 2021 r., kiedy spadek wyniósł jedynie 3 proc. wobec lutego 2019 r." - czytamy.
Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE, zwrócił uwagę, że niemal w całym okresie trwania pandemii, spadki obrotów były relatywnie mniejsze niż spadki odwiedzalności. Według niego świadczy to o tym, że konsumenci są przywiązani do tej formy robienia zakupów i nie zamierzają z niej rezygnować.
- Wolą jednak aktualnie wybrać się do centrum handlowego rzadziej, ale za to na większe zakupy - ocenił.
Dodał, że wzrosło znaczenie parków handlowych, zwłaszcza w mniejszych miastach.
REKLAMA
- To właśnie ten format dominuje w tym roku jeżeli spojrzymy na podaż - stwierdził.
Czynsze umowne utrzymują się
Według autorów raportu dobre wyniki sprzedażowe wpływają na całą branżę. Zwrócono uwagę, że całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi obecnie 12,02 mln m2 - od stycznia do września tego roku rynek powiększył się o 140 tys. m2 nowej przestrzeni handlowej, na którą składa się 15 nowych obiektów i 4 rozbudowy. Ponad połowę nowej powierzchni tworzą parki handlowe w małych miastach.
"W budowie pozostaje 250 tys. m2, spośród których ukończenie 140 tys. m2 przewidziane jest do końca 2021 r." - wyliczono.
Oceniono, że nowa podaż w tym roku może być o 8 proc. wyższa niż w 2020 r. i porównywalna z powierzchnią dostarczoną na rynek w 2019 r.
REKLAMA
Zwrócono uwagę, że czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą 100-130 euro za m2 miesięcznie w Warszawie oraz 40-60 euro za m2 miesięcznie w innych największych miastach Polski.
"Sytuacja rynkowa spowodowała, że najemcy zyskali możliwość negocjacji lub renegocjacji czynszów efektywnych, podnosząc swoje oczekiwania względem zachęt w postaci np. większej kontrybucji właściciela obiektu w kosztach przygotowania powierzchni lokalu czy dłuższych okresów zwolnienia z czynszu" - zaznaczono w raporcie.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA