Dwie kondygnacje naziemne, jedna podziemna. W Olsztynie powstanie nowy dworzec kolejowy

Spółka PKP podpisała umowę na budowę nowego dworca kolejowego w Olsztynie. Wykonawcą prac będzie spółka Torpol. Dworzec kolejowy w tym mieście całkowicie zmieni swój wygląd.

2022-01-28, 14:30

Dwie kondygnacje naziemne, jedna podziemna. W Olsztynie powstanie nowy dworzec kolejowy
Podpisano umowę na modernizację dworca kolejowego w Olsztynie.Foto: Twitter/MI

Dziś dworzec kolejowy w Olsztynie, to modernistyczny budynek, który został oddany do użytku na początku lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku. W tych czasach był uznawany za jeden z najnowocześniejszych w kraju, porównywano go z dworcem Warszawa - Centralna. Hala kasowa ma 1000 metrów kwadratowych, a jedna ze ścian została wybudowana ze szkła.

Unowocześnione perony

PKP chcą jednak rozbudować dworzec i go unowocześnić. Niedawno została podpisana umowa na modernizację peronów dworca i przebudowę układu torowego. Tym zadaniem także zajmie się firma Torpol. W planach jest unowocześnienie peronów. Olsztyn Główny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy dziecięcym wózkiem i całkowicie pozbawiony barier architektonicznych.

Na dworcu pojawi się szereg usprawnieńtakich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku zostaną zamontowane windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawi się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.

2 miliardy złotych na modernizację blisko 200 dworców

REKLAMA

Teraz przyszedł czas na modernizację samego budynku dworcowego. Według projektu architektonicznego będzie on formę żagla. Będzie się składał z dwóch kondygnacji naziemnych i jednej podziemnej.

- Rozpoczęcie budowy dworca w Olsztynie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy stolicy województwa warmińsko-mazurskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek dworca stanie się wizytówką Olsztyna oraz ułatwi pasażerom i turystom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku. ponad 2 miliardy złotych na modernizację blisko 200 dworców - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

W 2023 r. zakończenie budowy

Przetarg w tej sprawie ogłoszono pod koniec 2020 roku. Pierwszy wybrany oferent nie przystąpił do podpisania umowy. W październiku tego roku PKP wskazały firmę Torpol, jednak wybór ten został oprotestowany przez innego oferenta, firmę Budimex, która podważała doświadczenie Toroplu w zakresie podobnych inwestycji. W listopadzie PKP ponownie wskazały Toropl, jako wykonawcę prac.

Koszt budowy nowego budynku dworca jest szacowany na 70 milionów złotych. Według założeń PKP budowa może się zakończyć w 2023 lub 2024 roku. 

REKLAMA

Czytaj także:

Dworzec kolejowy w Olsztynie powstał w 1872 roku. Przedwojenny budynek dworca spłonął w 1945 roku. Przebudowa i modernizacja dworca zakończyła się w 1948 roku. Na początku lat 70. dwudziestego wieku budynek został rozebranym a w jego miejscu postawiono modernistyczny budynek, który stoi do dziś.

Dworzec w Olsztynie to największa stacja kolejowa na Warmii i Mazurach. 

Aleksander Pszoniak, PR24, ajg

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej