Pomorskie inwestuje w infrastrukturę. Wartość nakładów przekracza 50 mld zł
Pomorskie inwestycje w infrastrukturę warte są ponad 50 mld zł, co czyni to województwo liderem - obok Mazowsza - pod względem wartości realizowanych i planowanych projektów. Wkrótce dołączą do nich m.in. Droga Czerwona oraz budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk.
2022-04-16, 11:31
Jak wynika z ostatniego raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego "Rynek budowlany w Polsce 2021-2026 - analiza 16 województw", całkowita wartość 960 największych realizowanych oraz planowanych inwestycji w Polsce szacowana jest na 682 mld zł. Liderami pod względem wartości projektów są województwa pomorskie i mazowieckie. W obu wartość inwestycji przekracza 50 mld zł.
Na kolejnych pozycjach znajdują się województwa śląskie i małopolskie - po ponad 45 mld zł, oraz dolnośląskie i zachodniopomorskie - po blisko 40 mld zł.
Bezpośredni łącznik z Obwodnicą
W gdyńskim porcie w poniedziałek 11 kwietnia br. podpisano umowę o sfinansowaniu prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni. Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże na ten cel 20 mln zł. Szacowana łączna wartość projektu to 2,7 mld zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała budowę Drogi Czerwonej na ok. pięć lat.
- Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
REKLAMA
Droga Czerwona to bezpośredni łącznik z Obwodnicą Trójmiasta, który połączy gdyński port z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i zastąpi istniejącą Estakadę Kwiatkowskiego.
Falochron osłonowy i przekop Mierzei
Innym dużym projektem infrastrukturalnym planowanym w województwie pomorskim ma być budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk. Zgodnie z założeniami, realizacja programu przewidziana jest na lata 2022-2027. Budowa falochronu ma umożliwić stworzenie stanowiska w postaci pływającego terminalu regazyfikacyjnego LNG (FSRU) - do przeładunku gazowców LNG. Wartość projektu to 856 mln zł.
Pozostałe najważniejsze budowy na Pomorzu to: trasa S6, nowy terminal kontenerowy w gdańskim porcie czy Przekop Mierzei Wiślanej, czyli droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. To m.in. budowa kanału żeglugowego o długości 1,3 km i głębokości 5 m. Dzięki temu do portu w Elblągu wpłyną jednostki o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Zakończenie inwestycji zaplanowano w tym roku.
Połączenie Trójmiasta ze Słupskiem
Dobiega końca także budowa niektórych odcinków drogi ekspresowej S6. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w tym roku oddać odcinki: Gdynia - Szemud - 22 km, Szemud - Luzino - 10,3 km i Luzino - Bożepole - 10,4 km.
REKLAMA
Budowa 42-kilometrowej trasy między Gdynią a drogą krajową nr 6 trwa od marca 2019 roku. Koszt inwestycji to 2 mld zł (prawie połowa tej kwoty to dofinansowanie UE). Docelowo trasa ekspresowa ma połączyć Trójmiasto ze Słupskiem. Zakończenie projektu na Pomorzu zaplanowano w 2025 roku.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA