Co miesiąc powstaje w Polsce kilkaset sklepów internetowych. Zaledwie połowa dobrze daje sobie radę

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 54,3 tys. sklepów internetowych, czyli o 2 tys. więcej niż na początku tego roku. Najszybciej rozwijającą się grupą są e-sklepy spożywcze - wynika z danych Krajowego Rejestru Sądowego.

2022-07-13, 14:42

Co miesiąc powstaje w Polsce kilkaset sklepów internetowych. Zaledwie połowa dobrze daje sobie radę
W trakcie trwania promocji, chcemy zaoszczędzić jak najwięcej. Na tym właśnie łapią nas cyberprzestępcy, którzy korzystają z sytuacji i gdy tylko rozpoczynają się tygodnie wyprzedaży, uruchamiają fałszywe sklepy online. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock

Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez wywiadownię gospodarczą Dun&Bradstreet liczba zarejestrowanych sklepów internetowych przekroczyła już ponad 54 tys. i - jak wyliczono biorąc pod uwagę tempo przyrostu - do końca roku może ich być 55 tys.

W analizie wyjaśniono, że miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów, a wykreślanych 525, co oznacza, że z każdym miesiącem polski rynek e-commerce rośnie o blisko 350 nowych podmiotów.

Powrót do zakupów stacjonarnych

Jak zaznaczono, wielu przedsiębiorców decyduje się na poszerzenie dotychczasowej działalności o sprzedaż online: od początku roku do czerwca 2022 r. 19,6 tys. zarejestrowanych w Polsce firm dodało do swojego wpisu w KRS kod PKD oznaczający handel w internecie. W sumie całkowita liczba zarejestrowanych w Polsce firm prowadzących e-sprzedaż wynosi obecnie ponad 250 tys.

Zaznaczono jednak, że pod względem kondycji finansowej sytuacja polskiego e-commerce nie wygląda idealnie: spośród ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, w bardzo dobrej sytuacji finansowej znajduje się tylko 8 proc., a w dobrej 41 proc.

REKLAMA

Sytuację 30 proc. można określić jako złą, a aż 21 proc. jako bardzo złą.



- Zniesienie obostrzeń pandemicznych wpłynęło na ograniczenie przez część konsumentów zakupów internetowych i powrót do częstszych zakupów stacjonarnych. Dodatkowo inflacja i wzrosty cen powodują, że coraz więcej osób robi zakupy w bardziej przemyślany sposób i ogranicza się do produktów zaspokajających ich podstawowe potrzeby - wyjaśnił Rafał Gadomski z Advox Studio.

Najbardziej rozwija się branża spożywcza

W ocenie eksperta niższe koszty obsługi sprawiają, iż sklepy internetowe mogą pozwolić sobie na niższe marże oraz bardziej atrakcyjne zniżki czy promocje niż sklepy stacjonarne.

- Sklepom internetowym w obecnej sytuacji sprzyjają też coraz szerzej dostępne odroczone płatności. W pewnym stopniu obecna trudna sytuacja gospodarcza może więc stanowić również szansę dla e-commerce - zaznaczył.

REKLAMA

Z analizy wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat najbardziej rozwijała swoją obecność w internecie branża spożywcza.

"Sklepy spożywcze najczęściej dodawały do swojej podstawowej działalności kod PKD oznaczający sprzedaż przez internet - aż 4 tys. tylko w ubiegłym roku - napisano w analizie.
Według raportu Gemius, zakupy spożywcze w sieci robi 35 proc. internautów.


E-sklepy walczą ze swoimi ograniczeniami

Według Rafała Gadomskiego obecnie firmy sprzedające w internecie szukają nowych możliwości dotarcia do klientów, budowania jego lojalności i zwiększania wygody. Walczą również ze swoimi ograniczeniami: dbaniem o świeżość niektórych produktów czy brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej.

Coraz więcej konsumentów ceni sobie wygodę i szybkość zamawiania online artykułów FMCG, poza tym na rynek wchodzi pokolenie młodych ludzi, którzy z internetem mają kontakt od dziecka - powiedział ekspert.

REKLAMA

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej