Czy Polacy preferują zakupy przez internet, zamiast sklepów stacjonarnych? Znamy wyniki badania na ten temat
Po pandemii Polacy wrócili do sklepów stacjonarnych. W marcu 2021 r. 43 proc. badanych deklarowało, że odwiedza je rzadziej, a maju 2022 roku ten odsetek spadł do 20 proc. - wynika z analizy EY. Zakupy stacjonarne nadal cieszą się większą popularnością niż internetowe.
2022-08-28, 10:47
Dane pochodzą z badania EY - Future Consumer Index, które skupiało się na nawykach konsumenckich. To już piąta krajowa edycja ankiety przeprowadzonej w dniach 17-27 maja 2022 roku na grupie 1000 osób w wieku 18-65 lat.
Najważniejszą konkluzją raportu jest podkreślenie, że dzięki znoszeniu ograniczeń sanitarnych obserwuje się powrót Polaków do sklepów. Chociaż zakupy stacjonarne wciąż są popularniejsze niż online, to można zauważyć wzrost zainteresowania e-commerce.
W marcu 2021 r. 43 proc. ankietowanych deklarowało, że rzadziej odwiedza sklepy stacjonarne. W maju br. odsetek ten spadł do 20 proc. Ponadto urosło grono konsumentów, którzy wybierają kanał e-commerce. W maju 2022 r. 33 proc. Polaków deklarowało, że będzie zamawiać produkty w sieci zamiast kupować je w sklepach stacjonarnych. To o 9 punktów procentowych (wzrost z 24 proc.) więcej niż jeszcze w marcu 2021 roku.
Co zniechęca do zakupów online?
W przypadku zakupów w sklepie internetowym 37 proc. ankietowanych wskazało na "jeden z najbardziej frustrujących czynników" wysokie koszty dostawy, a zbliżony odsetek (36 proc.) - brak zaufania do sprzedawców działających wyłącznie w świecie cyfrowym. W zestawieniu znalazł się również brak możliwości wyboru konkretnego towaru (24 proc. wskazań), a także obawy związane z uszkodzeniem zakupu podczas transportu (20 proc. Polaków).
Eksperci EY podkreślili, że dla większości Polaków internet pozostaje strefą rozrywki. "Należy spodziewać się dalszego rozwoju tego obszaru życia – już teraz 19 proc. Polaków planuje w dłuższej perspektywie spędzać więcej czasu, grając w gry elektroniczne" - wskazano w analizie firmy badawczej.
Tylko 16 proc. ankietowanych zamierza kupować w przyszłości mniej przedmiotów fizycznych, ponieważ więcej czasu spędza w przestrzeni cyfrowej. "Należy spodziewać się, że wraz z rozwojem platform cyfrowych ten odsetek będzie rósł" - ocenili autorzy raportu przytaczający koncepcję przyszłości internetu opartą na wykorzystaniu m.in. technologii rzeczywistości wirtualnej.
Barierą jest brak zaufania
"Coraz szersze wypieranie świata rzeczywistego przez cyfrowy napotyka jednak blokadę w obszarze zaufania" - zastrzegli eksperci EY. Obecnie 36 proc. konsumentów nie ma go (lub posiada w minimalny stopniu) do sprzedawców wyłącznie internetowych. Aż 76 proc. Polaków wstrzymuje się od korzystania z usług finansowych za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a 36 proc. nie wykonuje w ten sposób żadnych transakcji, obawiając się o wyciek swoich danych.
W dalszym ciągu preferowany jest również bezpośredni kontakt z fizyczną osobą, aż 47 proc. ankietowanych nie skorzystałoby z usług bota przy podejmowaniu decyzji dotyczących oszczędności i inwestycji.
REKLAMA
PR24/PAP/sw
REKLAMA