Wprowadzanie w błąd konsumentów będzie drogo kosztować firmę KFG. UOKiK nałożył karę finansową

160 tys. zł. kary za wprowadzanie konsumentów w błąd poprzez m.in. nieuprawnione wykorzystanie logotypów znanych instytucji finansowych i ubezpieczeniowych nałożył Prezes UOKiK na firmę KFG i jej prezesa. Ukarana spółka używała wprowadzającej w błąd nazwy "Krajowy Fundusz Gwarancyjny", wykorzystywała w sposób nieuprawniony logotypy znanych instytucji w celu zachęcenia klientów do ryzykownych inwestycji finansowych.

2022-10-06, 11:39

Wprowadzanie w błąd konsumentów będzie drogo kosztować firmę KFG. UOKiK nałożył karę finansową
W opinii UOKiK konsumentów wprowadzano w błąd - produkt oferowany jako tzw. obligacje społeczne był de facto niezabezpieczoną pożyczką o wysokim poziomie ryzyka.Foto: Shutterstock/MOZCO Mateusz Szymanski

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka KFG za pośrednictwem swoich stron internetowych zachęcała do inwestowania w produkty finansowe powiązanej firmy Obligacje Społeczne P.S.A. Obie spółki sugerowały, że są to "obligacje" lub "obligacje społeczne", chociaż w rzeczywistości były to oprocentowane pożyczki, których konsumenci mieli udzielać przedsiębiorcy - podkreślił Urząd, przypominając, że spółka Obligacje Społeczne została w czerwcu 2022 r. ukarana decyzją Prezesa UOKiK.

Niezgodna z prawem praktyka

Dodatkowo spółka KFG na swojej stronie internetowej wykorzystała logotypy Komisji Nadzoru Finansowego, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i Polskiego Funduszu Rozwoju, co - według UOKiK - mogło wywołać u konsumentów mylne wrażenie, że oferowane produkty objęte są systemem nadzoru lub gwarancji.

Ta niezgodna z prawem praktyka mogła wpływać na decyzje zakupowe klientów oraz ich przekonanie, że pieniądze zainwestowane w promowany produkt są zabezpieczone - ocenił Urząd.

Jak też stwierdził, KFG posługuje się nazwą "Krajowy Fundusz Gwarancyjny", co może wprowadzać konsumentów w błąd, że KFG to podmiot ustawowy działający w Banku Gospodarstwa Krajowego.

REKLAMA

Wpływ na decyzje konsumentów

- Nieuczciwe praktyki stosowane przez spółkę KFG były podwójnie szkodliwie. Konsumentów wprowadzano w błąd - produkt oferowany jako tzw. obligacje społeczne był de facto niezabezpieczoną pożyczką o wysokim poziomie ryzyka. Dodatkowo przedsiębiorca bezprawnie używał logotypów instytucji, które nadzorują rynek finansowy, dbają o bezpieczeństwo uczestników, udzielają gwarancji i wsparcia - oświadczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Według niego, to nadużycie mogło wpłynąć na decyzje konsumentów, zwiększać ich zainteresowanie promowaną ofertą i sugerować jej bezpieczeństwo.

Dodatkowo UOKiK o działaniach KFG i jej prezesa zawiadomił Prokuraturę Krajową.

PR24.pl, PAP, DoS/koz

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej