Drogowcy rozpoczynają budowę dwóch odcinków S1. Prace zakończą się pod koniec 2023 r.
Ponad półtora miliarda złotych będzie kosztowała budowa dwóch odcinków trasy ekspresowej S1 w województwach śląskim i małopolskim. Chodzi o fragmenty Oświęcim Dankowice oraz Dankowice - Suchy Potok. Właśnie ruszyły prace. Oba odcinki będą gotowe pod koniec przyszłego roku.
2022-10-10, 11:46
Trasa S1 ma znaczenie zarówno dla regionu - Śląska oraz Małopolski, jak i dla całego kraju. W uroczystości związanej z inauguracją prac wzięli udział między innymi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Takie inwestycje pobudzają gospodarkę i regiony - powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Zaznaczył, że priorytetem rządu jest poprawa dostępu do infrastruktury transportowej. Wskazał także, że trasa S1 będzie miała wpływ zarówno na region, jaki na transport w całym kraju.
Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że inwestycja w znaczącym stopniu poprawi bezpieczeństwo transportu na Śląsku i w Małopolsce. - Sieć dróg musi odpowiadać na potrzeby społeczności lokalnych. Inwestycja spełni też wszystkie wymogi środowiskowe – dodał szef resortu infrastruktury.
Kluczowa inwestycja
Trasa ekspresowa S1 jest uzupełnieniem szóstego korytarza transportowego w sieci TEN - T. W korytarzu tym znajduje się autostrada A1, jedyna w Polsce trasa o takich parametrach ruchu biegnąca z północy na południe kraju.
REKLAMA
Budowa drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu krajowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców.
Dla kierowców przejazd drogą ekspresową będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji. Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.
Szczegóły prac na S1
Fragment trasy S1, którego budowa została dziś zainaugurowana, będzie miał w sumie 27 kilometrów. Inwestycja jest podzielona na dwa odcinki - pierwszy 15 - kilometrowy między Oświęcimiem a Dankowicami, a drugi 12 - kilometrowy pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku Białej.
Wybudowana droga będzie spełniać wszystkie standardy trasy ekspresowej. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie, a każda z nich będzie miała dwa pasy ruchu .Drogowcy zostawią też rezerwę na trzeci pas, co będzie przydatne w przypadku zwiększającego się natężenia ruchu. Koszt dłuższego odcinka, to pawie miliard złotych, krótszy będzie kosztował niespełna 600 milionów złotych. W ramach inwestycji na obu odcinkach powstanie pięć węzłów drogowych - Oświęcim, Wola, Brzeszcze oraz Stara Wieś i Suchy Potok.
REKLAMA
Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada odpowiednio na trzeci i czwarty kwartał 2023 roku.
Droga S1
Droga ekspresowa S1 w województwach małopolskim i śląskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.
W planach jest też przebudowa i dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej "krajowej jedynki" na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Długość tego odcinka, to 7 kilometrów. W samej dąbrowie Górniczej drogowcy chcą też przebudować niespełna 3 - kilometrowy odcinek tej trasy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce też zmodernizować istniejący odcinek S1 na terenie Sosnowca.
- Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego. Jest gwarancja finansowania dla tej inwestycji
- Przygotowania do poszerzenia autostrady A2. Drogowcy stawiają na energię odnawialną
- Duże zmiany na autostradzie A4. Kończy się remont, który trwał 9 lat
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA