Ożywienie w światowej motoryzacji. Wyniki polskiego eksportu poszły w górę

Ożywienie w światowym przemyśle motoryzacyjnym zaczęło przekładać się na coraz lepsze wyniki polskiego eksportu wyrobów tej branży - odnotowali analitycy PIE. Wartość polskiego eksportu tych produktów w pierwszych 8 miesiącach tego roku wyniosła 25,4 mld euro. Ożywienie w branży motoryzacyjnej wynika - według PIE - z poprawy funkcjonowania globalnych łańcuchów dostaw, a w efekcie zwiększenia dostępności mikroprocesorów i innych komponentów.

2022-10-29, 10:56

Ożywienie w światowej motoryzacji. Wyniki polskiego eksportu poszły w górę
W Polsce od maja obserwuje się dwucyfrowe tempo wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego licząc rok do roku.Foto: Tikhomirov Sergey/Shutterstock

Poprawę sytuacji w przemyśle motoryzacyjnym potwierdzają napływające dane, m.in. z niemieckiego i polskiego przemysłu. W sierpniu w Niemczech wyprodukowano 207 tys. samochodów osobowych, a we wrześniu - 367 tys.

"To odpowiednio o 68 proc. i 65 proc. więcej niż rok wcześniej" - zaznaczono w "Tygodniku Gospodarczym PIE".

Zwrócono uwagę, że w Polsce od maja obserwuje się dwucyfrowe tempo wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego licząc rok do roku. W sierpniu produkcja sprzedana tej branży była o 40,5 proc. większa niż rok wcześniej, a we wrześniu o 46,5 proc.

- Tak dobry wynik to przede wszystkim efekt wyraźnego ożywienia w segmencie części motoryzacyjnych - we wrześniu produkcja silników była o 112 proc. wyższa niż rok wcześniej - zaznaczyli eksperci PIE.

REKLAMA

Coraz lepsze wyniki polskiego eksportu

Wyprodukowano również więcej samochodów ciężarowych (o 118 proc. rdr) oraz autobusów (o 80 proc. rdr).

Według PIE ożywienie w światowym przemyśle motoryzacyjnym zaczęło przekładać się na coraz lepsze wyniki polskiego eksportu wyrobów tej branży.

"Od maja br. notowane jest ponad 20-proc. tempo wzrostu eksportu, licząc rok do roku" - podkreślono w publikacji.

W sierpniu za granicą sprzedano wyroby przemysłu motoryzacyjnego warte blisko połowę więcej niż rok wcześniej.

REKLAMA

"Natomiast wartość polskiego eksportu wyrobów przemysłu motoryzacyjnego w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku wyniosła 25,4 mld euro i była o 9,1 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego" - dodano.

To stanowiło 11,5 proc. całego polskiego eksportu towarów, czyli o 2,1 pkt. proc. mniej niż w 2019 r. PIE wyjaśnił, że spadek znaczenia wynikał ze znacznie szybszego wzrostu eksportu pozostałych towarów, np. wyrobów konsumpcyjnych trwałego użytku, w okresie pocovidowego ożywienia.

Efekt realizacji zaległych zamówień

Blisko 70 proc. polskiego eksportu motoryzacyjnego to części i komponenty do produkcji samochodów.

"Dlatego ważna jest sytuacja w światowej motoryzacji, a w szczególności w Niemczech, które są naszym największym odbiorcą części i podzespołów" - wyjaśnili eksperci.

REKLAMA

W pierwszych 8 miesiącach tego roku trafiło tam ponad 35 proc. polskich części.

Według ekspertów ożywienie w przemyśle motoryzacyjnym, mimo pogłębiających się problemów w światowej gospodarce, to efekt realizacji zaległych zamówień - tak długo jak będą one realizowane branża motoryzacyjna nie odczuje skutków spowolnienia gospodarczego.

W ocenie PIE te będą jednak nie do uniknięcia, gdyż samochody są dobrami konsumpcyjnymi, na które popyt w okresie kryzysu wyraźnie się zmniejsza.

"Mniej kupują zarówno konsumenci, jak i firmy, które w trudnych czasach ograniczają inwestycje" - podsumowano.

REKLAMA

PR24.pl, IAR, PAP, DoS/pp

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej