Warmińsko-mazurskie: drogowcy oddali do użytku odcinek trasy S5. Pięć miesięcy przed terminem
Pięć miesięcy przed umownym terminem GDDKiA udostępniła kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 milionów złotych zrealizowała firma Budimex. Zadaniem wykonawcy było wybudowanie odcinka drogi ekspresowej o długości około 5 kilometrów.
2022-12-20, 15:56
W ramach zadania wybudowana została droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym. Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Inwestycja była realizowana w systemie Projektuj i buduj.
Inwestycja poprawi bezpieczeństwo
Budowa nowego odcinka S5, z uwagi na połączenie obwodnicy Ostródy oraz drogi krajowej nr 15 z drogą krajową nr 16 w rejonie miejscowości Wirwajdy, spowoduje wyprowadzenie ruchu tranzytowego w kierunku Iławy z miejscowości Morliny, Tyrowo, Wirwajdy oraz zachodniej części Ostródy.
Inwestycja poprawi bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego, rowerowego i pieszego. Zmniejszeniu ulegnie natężenie ruchu na drogach alternatywnych o niższych parametrach przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa ruchu na tych drogach.
Odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej numer 16. Łączna ich długość to ponad 12 kilometrów i razem stanowią część docelowego przebiegu drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (A1) - Ostróda (S7). Będzie to element ciągu dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód - zachód, na który złożą się: S10 Szczecin - Piła - Bydgoszcz, S5 Bydgoszcz - Grudziądz - Ostróda, S7 Ostróda - Olsztynek, S51 Olsztynek - Olsztyn, S16 Olsztyn - Ełk oraz S61 Ełk - Budzisko.
REKLAMA
Kolejne planowane odcinki
Jednocześnie drogowcy pracują nad dokumentacją dla kolejnych odcinków. 13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano do rozporządzenia Rady Ministrów dotyczącego sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przejdzie do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 o długości około 85 kilometrów, musi przeprowadzić prace przygotowawcze.
W październiku ubiegłego roku podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie, za ponad 17 i pół miliona złotych zostanie wykonane w ciągu 30 miesięcy.
Projektanci w trakcie prac nad studium zaproponowali trzy możliwe warianty przebiegu przyszłej S5. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Jak informuje GDDKiA, poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych ze społecznością, które przewidziane są w styczniu przyszłego roku . Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.
Według szacunków GDDKiA, prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 roku. Inwestycja został ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 roku.
REKLAMA
- Via Carpatia. Drugi transport z elementami tarczy TBM dotarł na Podkarpacie
- "Olbrzymi sukces". Minister Adamczyk o dodaniu Via Carpatii do Transeuropejskiej Sieci Transportowej
- Umowa podpisana. Będą pieniądze na dokończenie obwodnicy Włoszczowy
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA