Wkrótce embargo UE na rosyjskie paliwa. Nie wpłynie to na ceny paliw w Polsce

Unijny zakaz importu rosyjskiego oleju napędowego, paliwa lotniczego i innych produktów ropopochodnych wejdzie w życie 5 lutego. Wprowadzenie embarga na rosyjskie paliwa nie powinno mieć wpływu na ceny paliw w Polsce. Już 90 proc. surowca pochodzi z kierunków innych niż Rosja. Oznacza to, że na zmiany cen na krajowym rynku będą oddziaływały tendencje światowe oraz wysokość lokalnej marży rafineryjnej.

2023-02-03, 12:17

Wkrótce embargo UE na rosyjskie paliwa. Nie wpłynie to na ceny paliw w Polsce
Embargo na rosyjską ropę nie powinno wpłynąć na ceny paliw. Foto: Shutterstock/zieusin

Zbliżające się embargo UE na rosyjskie produkty rafinacji ropy naftowej już zaczęło zmieniać kierunek przepływu baryłek z olejem napędowym, ponieważ blok jest zaopatrywany w większą ilość oleju napędowego z Arabii Saudyjskiej i USA.

G-7 pracuje również nad limitami cenowymi na rosyjskie produkty naftowe, które mają wejść w życie tego samego dnia. Dokładne poziomy pułapów cenowych nie są pewne, ale sekretarz skarbu USA Janet Yellen powiedziała w zeszłym tygodniu, że pułapy cenowe na produkty naftowe Rosji są bardziej skomplikowane niż pułap cenowy, który został już nałożony na rosyjską ropę w grudniu.

Wspomniała o dwóch oddzielnych limitach cenowych na produkty naftowe z Rosji, z których jeden dotyczy produktów o wysokiej wartości, a drugi - tych o niskiej wartości.

Dostawy utrzymane

W miarę jak odliczane są dni do wprowadzenia przez UE zakazu sprzedaży rosyjskich produktów rafinacji ropy naftowej, dane pokazują, że import oleju napędowego z Rosji przez UE nie zanotował dramatycznego spadku od początku wojny i Rosja jest nadal największym dostawcą oleju napędowego do bloku.

REKLAMA

Transport morski rosyjskiej ropy. Źródło: PAP Transport morski rosyjskiej ropy. Źródło: PAP

- W sumie Rosja pozostaje największym dostawcą oleju napędowego - na poziomie 550 tys. baryłek dziennie. Jednak widać już tendencję spadkową, ponieważ niektórzy nabywcy ograniczają zakupy przed terminem sankcji - powiedział Anadolu Viktor Katona, główny analityk ropy naftowej w Kpler, firmie zajmującej się danymi i analizą towarów.

- Z miesiąca na miesiąc eksport spadł o ok. 170 tys. sztuk, choć trzeba przyznać, że w grudniu 2022 r. odnotowano najwyższy poziom importu z Rosji od początku 2020 r., ponieważ prawie wszyscy gromadzą zapasy przed wejściem sankcji - dodał.

Z danych Kpler wynika, że import oleju napędowego z Rosji do UE w grudniu wyniósł 719 456 baryłek dziennie, a w dniach 1-18 stycznia spadł do 542 114 baryłek dziennie.

Łącznie eksport oleju napędowego z Rosji do UE, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii szacowany jest na 615 873 baryłek w styczniu, według danych firmy śledzącej dane w czasie rzeczywistym - Vortexa.

REKLAMA

Produkcja ropy naftowej na świecie. Źródło: PAP Produkcja ropy naftowej na świecie. Źródło: PAP

- Całkowity europejski import oleju napędowego był znacznie wyższy w ciągu ostatnich czterech miesięcy niż zwykle, o około 400 tys. baryłek dziennie, w porównaniu z okresami październik - styczeń w poprzednich dwóch latach. Dla porównania, w ciągu ostatnich czterech miesięcy średnio 600 tys. baryłek dziennie oleju napędowego pochodzi z Rosji - powiedział Anadolu David Wech, główny ekonomista Vortexa.

- Dlatego można powiedzieć, że w ciągu ostatnich czterech miesięcy Europa zaopatrzyła się już w zapasowe baryłki w tempie dwóch trzecich typowych potrzeb - dodał.

Polska ma inne kierunki dostaw

"Jeszcze w 2015 r. niemal cała ropa w Grupie Orlen pochodziła z Rosji. Wraz z wygaśnięciem kontraktu terminowego, po raz pierwszy w historii ok. 90 proc. surowca w naszych rafineriach pochodzi z kierunków alternatywnych. To budowane przez nas realne bezpieczeństwo i niezależność" - poinformował w środę prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Import ropy naftowej do Polski. Źródło: PAP Import ropy naftowej do Polski. Źródło: PAP

Ponieważ kraje europejskie, które importują około 2,5 mln baryłek oleju napędowego dziennie, muszą wypełnić lukę po dostawach z Rosji - USA i kraje Bliskiego Wschodu wyłaniają się jako potencjalnie duzi dostawcy.

REKLAMA

Z danych Vortexa wynika, że Arabia Saudyjska jest na drugim miejscu pod względem eksportu diesla do krajów europejskich: 267 tys. baryłek dziennie do stycznia.


Posłuchaj

dr Artur Bartoszewicz z SGH mówi czy unijne embargo z 5 lutego na rosyjskie produkty ropopochodne wpłynie na ceny paliw w Polsce ( Justyna Golonko "Ekspres Gospodarczy" PR1) 5:12
+
Dodaj do playlisty

 

Saudyjski eksport oleju napędowego do krajów europejskich był na poziomie 88 540 baryłek dziennie w marcu 2022 r. i wykazywał stały wzrost po rozpoczęciu wojny w lutym ubiegłego roku.

Dostawy oleju napędowego z USA do krajów europejskich wyniosły 156 727 baryłek dziennie do stycznia - poziom 54 438 baryłek dziennie z marca 2022 r. zwiększył się prawie trzykrotnie. Dostawy z USA do Europy osiągnęły najwyższy poziom od ponad dwóch lat.

REKLAMA

Bandery tankowców z rosyjską ropą. Źródło: PAP Bandery tankowców z rosyjską ropą. Źródło: PAP
Czytaj także:

PR1/PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/aa.com.tr/ Justyna Golonko/mib


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej