Będzie kolej do elektrowni jądrowej. Z nowych połączeń skorzystają także mieszkańcy Pomorza i turyści
- Budowa elektrowni jądrowej to wielkie wyzwanie, a jej funkcjonowanie wymaga dobrych połączeń kolejowych - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dziś podpisano umowę ws. projektu linii kolejowej prowadzącej do planowanej elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.
2023-03-10, 15:24
Opracowaniem dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla realizacji robót budowlanych zajmie się konsorcjum firm Multiconsult Polska i Transprojekt Gdański. Wartość zadania to prawie 48 mln zł. Wykonawca przygotuje dokumentację i pozyska decyzje administracyjne w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy.
- Aby powstała nowa linia kolejowa, należy przeprowadzić żmudny etap przygotowań, w ramach którego powstaje między innymi projekt budowlany i wykonawczy. Tak jest też w tym przypadku. Nasze działania planujemy na wiele lat do przodu, ponieważ poważnie traktujemy rozwój Polski i wiemy, że wybiega on poza horyzont tej czy innej kadencji - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Szczegóły inwestycji
Wykonawca przygotuje m. in. koncepcję programowo – przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji oraz projekty budowlane i wykonawcze wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych. Pozwolenie na budowę zostanie wydane dla jednego z dwóch wariantów inwestycji.
Wariant podstawowy obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Choczewo wraz z budową nowych odcinków, modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork - Łeba, budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica oraz budowę łącznicy do linii nr 229 w kierunku Łeby.
REKLAMA
Wariant opcjonalny zakłada modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze, linii nr 229 na odcinku Lębork – Garczegorze, budowę nowej linii z Choczewa do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino oraz łącznicy do linii nr 230 w kierunku Lęborka.
- Budowa i modernizacja linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej zapewni sprawny i bezpieczny transport towarów podczas budowy i eksploatacji tej strategicznie ważnej dla polskiej gospodarki inwestycji.
To także szansa na lepszy dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego i powrót pociągów pasażerskich na nieczynne obecnie linie lub wykorzystywane tylko sezonowo - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK.
Linia pomocna dla elektrowni jądrowej
Minister Andrzej Adamczyk zwrócił uwagę, że budowa elektrowni jądrowej, to wielkie wyzwanie. - Jej funkcjonowanie wymaga dobrych połączeń kolejowych - dodał.
REKLAMA
Realizacja inwestycji ma zapewnić sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów.
Dla podróżnych z powiatów lęborskiego i wejherowskiego, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, oznacza to nowe możliwości dostępu do kolei na nieczynnej obecnie linii nr 230 oraz na linii nr 229, wykorzystywanej na odcinku Lębork - Łeba wyłącznie w sezonie letnim. Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych.
Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 kilometrów na godzinę.
- Elektrownia jądrowa w Polsce. Jest umowa z Westinghouse na prace przedprojektowe
- Ile może kosztować wybudowanie elektrowni w Pątnowie? Jacek Sasin podał przybliżoną kwotę
- Anna Moskwa: Polska i USA zdecydowanie wzmocniły współpracę w zakresie bezpieczeństwa energetycznego
IAR/Aleksander Pszoniak/PAP/PR24.pl/mk
REKLAMA