Poprawa dostępu do portów nad Bałtykiem. Gdańsk i Gdynia przykładem dla innych

O poprawie kolejowego dostępu do portów nad Bałtykiem dyskutowali uczestnicy warsztatów zorganizowanych podczas posiedzenia Komitetu Sterującego projektu TER, które odbywa się w Gdańsku. Jednym z organizatorów wydarzenia były PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

2023-06-16, 14:07

Poprawa dostępu do portów nad Bałtykiem. Gdańsk i Gdynia przykładem dla innych
Zakończone zostały roboty budowlane w zakresie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku.Foto: Port of Gdańsk/Twitter

Jak przekazał Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., spotkaniu Komitetu Sterującego TER (Trans-European Railway) towarzyszyły międzynarodowe warsztaty na temat kolejowego dostępu do portów na przykładzie inwestycji prowadzonych przez PLK S.A. w Gdańsku i Gdyni, a także na temat rozszerzenia możliwości logistycznych korytarzy transportowych dla rozwoju państw członkowskich TER, w tym na osi północ-południe, jak Via Carpatia i Rail Carpatia.

Promocja polskich inwestycji logistycznych

- Wydarzenie było okazją do promowania polskich inwestycji logistycznych w europejskie korytarze transportowe, realizowane zarówno przez zarządcę sieci kolejowe, jak też największy port kontenerowy na Bałtyku – Port Gdańsk, a w konsekwencji także realizację planów UE i ONZ - wyjaśnił.

- Takie działania rozwijają praktycznie globalne trendy odzwierciedlone w polskiej rezolucji nt. wzmacniania odporności na kryzysy poprzez regionalne i międzyregionalne połączenia infrastrukturalne, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 26 kwietnia 2023 r. W warsztatach uczestniczyli również m. in. przedstawiciele Portu Gdańsk i Baltic Hub - informuje Przemysław Zieliński.

W informacji podano, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich.

Lepszy dostęp do portu w Gdańsku

- W efekcie do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, i cięższe, o nacisku 221 kN na oś, pociągi towarowe, które mogą zabrać więcej ładunków (…). Warte około 3 mld zł netto inwestycje istotne są z punktu widzenia całej krajowej gospodarki - podkreślił Zieliński.

Jak podano w komunikacie, w 2022 roku zakończone zostały roboty budowlane w zakresie poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdańsku.

- Przebudowano prawie 70 km torów oraz 221 rozjazdów. Zbudowano nową sieć trakcyjną i nowoczesny, komputerowy system sterowania ruchem kolejowym. W Gdyni zakończenie prac planowane jest w IV kwartale br. Dotąd zabudowano 107 km nowych torów oraz 293 rozjazdy. Gotowe są 23 skrzyżowania oraz publiczna ładownia - informuje Przemysław Zieliński.

Identyfikacja tzw. wąskich gardeł

- Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port, wspieranego przez dwie nowe nastawnie. W porównaniu z 2015 rokiem prognozowany jest ponad trzykrotny wzrost przepustowości na stacji Gdańsk Port, a na stacji Gdynia Port dwukrotny - dodaje.

Jak wyjaśnia w komunikacie na stronie internetowej Ministerstwo Infrastruktury, międzyrządowy projekt TER powstał w 1990 r. w celu poprawy jakości transportu kolejowego w regionie Centralnej Europy. Prowadzony jest równolegle z bliźniaczym projektem Autostrady Transeuropejskiej (Trans-European North-South Motorway). 

Dodano, że jednym z zadań TER jest identyfikacja tzw. wąskich gardeł oraz brakujących połączeń w europejskiej sieci transportowej. Prowadzona jest m.in. analiza wielkości przewozowych oraz parametrów technicznych linii.

Ministerstwo wskazało, że Polska promuje m.in. połączenia z portami bałtyckimi (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) oraz przewozy euroazjatyckie jako uzupełnienie kolejowe inicjatywy szlaku Via Carpatia.

PAP/IAR/PR24/akg

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej