Spitfire - jeden z najpopularniejszych myśliwców w dziejach
Dokładnie 86 lat temu, 4 sierpnia 1938 roku, do służby wszedł słynny myśliwiec Supermarine Spitfire. Samolot był wykorzystany na wielu frontach II wojny światowej, ale najbardziej kojarzony jest z bitwą o Anglię, podczas której oblatywany był również przez polskich pilotów.
2024-08-04, 05:40
Spitfire został wyprodukowany przez wytwórnię Supermarine po ogłoszeniu przez brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa w 1934 roku konkursu na projekt myśliwca o wysokich osiągach. Zwycięską maszynę zaprojektował Reginald Mitchell, uzdolniony i utytułowany projektant samolotów. Jedna z maszyn, które narodziły się na desce kreślarskiej Anglika, osiągając 574 km/h pobiła w 1929 roku światowy rekord prędkości.
Spitfire był bardziej rozwiniętą konstrukcją poprzednich udanych maszyn autorstwa Mitchella. Jednoosobowy myśliwiec wyposażony był w 12-cylindrowy chłodzony cieczą silnik Rolls-Royce'a o mocy 1030 koni mechanicznych. Długość samolotu przekraczała 9 metrów, a rozpiętość skrzydeł 11 metrów.
Pierwszy model Spitfire'a oznaczony numerem Mk 1 po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1935 roku, a na służbę w Royal Air Force (RAF) został oficjalnie przyjęty trzy lata później, tuż przed wybuchem II wojny światowej.
Powiązany Artykuł
Bitwa o Anglię - zobacz serwis specjalny
Bitwa o Anglię
Myśliwiec zyskał sławę w czasie Bitwy o Anglię w latach 1940-1941. Wyposażony w osiem karabinów maszynowych kal. 7,7 mm lub cztery takie karabiny i dwa działka 20 mm, stanowił bardzo skuteczną siłę ognia. Mk 1 był mniejszy, szybszy i zwrotniejszy od najpopularniejszego brytyjskiego myśliwca Hawker Hurricane’a. Dzięki temu doskonale radził sobie w starciach z nowoczesnymi niemieckimi Messerschmittami.
REKLAMA
- Spitfire była to bardzo dobra, dynamiczna maszyna, która swoimi osiągami przewyższała zdolności najlepszego ówczesnego myśliwca niemieckiego Messerschmitta Bf 109 - mówił w audycji Polskiego Radia historyk dr hab. Tomasz Gajownik.
Posłuchaj
Wiele modeli na wielu frontach
Do końca II wojny światowej firma Supermarine wytworzyła ponad 20 różnych modeli Spitfire’a. Jeden z nich, po usunięciu karabinów maszynowych i komór na amunicję, przeznaczony był do akcji wywiadowczych. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa myśliwiec mógł wykonywać dalekie loty w głąb państwa niemieckiego. Wykonywane w czasie misji fotografie pomagały aliantom w prowadzeniu działań zbrojnych przeciw III Rzeszy.
REKLAMA
W innych modelach Spitfire’a zwiększano osiągi i siłę ognia. Niektóre z nich wyposażone były w silniki o mocy 1700, a nawet ponad 2000 koni mechanicznych. Maszyny dzięki zamontowanym pod skrzydłami i kadłubem pociskom bombowym mogły pełnił także rolę bombowców.
Poza Bitwą o Anglię Spitftire spisywał się także na innych frontach II wojny światowej. Różne modele myśliwca brały udział m.in. w obronie Malty, w walkach we Włoszech, w Normandii, podczas kampanii w Północnej Afryce (tutaj latali na nim m.in. piloci tzw. Cyrku Skalskiego - polskiego zespołu myśliwskiego operującego w Afryce Północnej w 1943 roku), a nawet w starciach amerykańsko-japońskich na Pacyfiku. Jeszcze w trakcie działań zbrojnych niewielka liczba egzemplarzy niezwodnego myśliwca, w ramach Land Lease Act, trafiła na wyposażenie sojuszniczego lotnictwa radzieckiego.
***
Ostatni Spitfire zszedł z taśmy produkcyjnej w 1947 roku. Do tego czasu wyprodukowano łącznie ponad 20 tys. sztuk tego jednego z najpopularniejszych myśliwców w historii.
REKLAMA
th
REKLAMA