Na Dworcu Gdańskim powstanie nowy peron. To ułatwi podróż ze stolicy
Dworzec kolejowy Warszawa Gdańska wzbogaci się o kolejny peron dla podróżnych. Poinformowały o tym PKP Polskie Linie Kolejowe. Peron ma zwiększyć przepustowość stacji, która stała się podczas remontu dworca Warszawa Zachodnia, jednym z najważniejszych węzłów przesiadkowych w Warszawie. Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana.
2023-08-04, 14:00
Remont dworca Warszawa Zachodnia i układu torowego wokół niego wymusił szereg ograniczeń o objazdów. Z powodu zmniejszenia przepustowości linii średnicowej, część pociągów została przekierowana na linię obwodową.
Składy zaczynają i kończą bieg na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Główna i Warszawa Gdańska. Ten ostatni dworzec obsługuje w tej chwili dużą część ruchu dalekobieżnego. Wcześniej obsługiwał przede wszystkim ruch lokalny i regionalny. Dlatego konieczne jest dobudowanie nowego peronu, by nie dochodziło do zatorów i opóźnień.
Remont Warszawy Zachodniej wymusił nową inwestycję?
Dodatkowy peron numer 5 na Warszawie Gdańskiej powstanie po północnej stronie stacji – od strony ulicy księdza Romana Indrzejczyka. Jednokrawędziowy obiekt będzie miał minimum 200 metrów długości i 5 metrów szerokości oraz pozwoli na obsługę pociągów dalekobieżnych zmierzających w kierunku między innymi Krakowa i Katowic.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. stale analizują obecną sytuację na stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowy peron pozwoli na rozłożenie potoków podróżnych, a tym samym uprawnieni obsługę pasażerów oraz zwiększy przepustowość ruchu pociągów. Analizowane są także inne rozwiązania, które zwiększą komfort korzystania ze stacji – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
REKLAMA
Jaki będzie nowy peron?
Peron będzie miał 0,76 metra wysokości, dzięki czemu podróżni wygodnie wsiądą do pociągów. Obiekt zostanie wyposażony w ławki, wiaty i system informacji pasażerskiej. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.
Zaplanowano dwa dojścia do nowego peronu. Dostęp zapewnią schody oraz pochylnia od ulicy Indrzejczyka w bliskim sąsiedztwie przejścia dla pieszych i wejścia do tunelu.
Drugie dojście – również w postaci schodów i pochylni – będzie zapewnione od strony zachodniej kładki pieszej, która łączy perony z ulicami Kłopot i ul. Felińskiego. Między nowym peronem a zachodnią kładką powstanie chodnik.
W ramach zadania wybudowany zostanie drugi chodnik po południowej stronie stacji i połączy zachodnią kładkę z wejściem do tunelu prowadzącym do stacji metra przy budynku dworca.
REKLAMA
Peron ułatwi rozładowanie ruchu kolejowego
Działania te pozwolić na lepsze zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym, również w kontekście planowanej modernizacji linii średnicowej.
Dodatkowy peron zapewni podróżnym lepsze warunki obsługi na stacji i zwiększy komfort oczekiwania pasażerów na pociągi.
Umowę na realizację zadania podpisano z firmą Trakcja. Wartość robót finansowanych ze środków własnych to 12 milionów złotych. Zakończenie budowy nowego peronu zaplanowano do końca września, zaś budowy chodnika po południowej stronie stacji do końca października.
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
REKLAMA