Przewoźnicy kolejowi dysponują coraz młodszym taborem. Tak wynika z raportu UTK
Przewoźnicy pasażerscy w Polsce na koniec 2022 roku dysponowali ponad 2,2 tys. wagonów i niemal 1,5 tys. zespołów trakcyjnych. Zmniejsza się też średni wiek taboru przewoźników pasażerskich. Raport dotyczący taboru polskich przewoźników przedstawił Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
2023-08-07, 12:45
Ponad 60 procent wagonów i niemal 70 procent elektrycznych zespołów trakcyjnych jest wyposażonych w klimatyzację. Ponad połowa dysponuje też gniazdkami elektrycznymi.
Z opracowania UTK wynika, że wraz z zamawianiem przez przewoźników nowych pojazdów poprawiają się współczynniki dodatkowego wyposażenia podnoszącego jakość podróży. Szczególnie korzystnie wygląda to w przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych, czyli takich składów, jak pociągi pendolino, Flirt czy Dart, którymi dysponuje na przykład PKP Intercity.
Klimatyzacja i WiFi staje się standardem
Wszystkie wagony nowych typów posiadają klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne dla pasażerów, nowoczesne toalety ze zbiornikami, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnością.
Prawie 22 procent tych pojazdów posiada automaty biletowe. Pełne wyposażenie w klimatyzację, toaletę ze zbiornikiem, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób niepełnosprawnością posiadają również elektryczne wagony silnikowe.
REKLAMA
W przypadku wagonów pasażerskich, w klimatyzację wyposażonych jest 1 221 z 1 982 wagonów z miejscami do siedzenia – to ponad 61,5 procent oraz 72 z 81 wagonów gastronomicznych – prawie 89 procent. Gorzej jest w przypadku kuszetek i wagonów sypialnych. W przypadku wagonów z miejscami do leżenia klimatyzację posiada tylko 47 z 171 wagonów.
Usługi przewozowe dla inwalidów i rowerzystów
Osoby o ograniczonej mobilności oraz rowerzyści korzystając z usług przewoźników posiadających tabor trakcyjny mogą spokojniej planować swoją podróż, ponieważ coraz więcej składów wagonowych zawiera wagon przystosowany do przewozu rowerów oraz osób z niepełnosprawnościami.
Miejsca do przewozu rowerów posiada już 291 wagonów z miejscami do siedzenia. 170 sztuk tych pojazdów ma natomiast wyposażenie dla osób o ograniczonej mobilności.
Inwestycje w lokomotywy
Inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy zahamowały wzrost średniego wieku pojazdów kolejowych eksploatowanych na polskiej sieci kolejowej. W przypadku lokomotyw elektrycznych i spalinowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wagonów pasażerskich zaobserwować można spadek średniego wieku pojazdów.
REKLAMA
Dla lokomotyw elektrycznych średni wiek w 2022 roku zmniejszył się względem 2021 roku z 33,76 lat do 32,16 lat. W przypadku lokomotyw spalinowych z 43,81 lat do 41,94 lat. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych z 25,79 lat 24,43 lat. W przypadku wagonów pasażerskich z 32,52 lat do 32,26 lat.
Lokomotywy spalinowe średnio są najstarszymi pojazdami w dyspozycji przewoźników pasażerskich – 41,94 lat, natomiast średnio najmłodszymi pojazdami są dwunapędowe zespoły trakcyjne – średnia, to niecały rok. Stały wzrost średniej wieku zaobserwowano na przestrzeni 5 ostatnich lat wyłącznie w spalinowych zespołach trakcyjnych.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA