Transport zboża z Ukrainy. Pierwszy statek skorzystał z korytarza humanitarnego

Do Stambułu przybył pierwszy statek, który przepłynął przez tak zwany korytarz humanitarny, utworzony przez Ukrainę na Morzu Czarnym. Informuje o tym agencja Reutera, powołując się na świadków.

2023-08-18, 10:26

Transport zboża z Ukrainy. Pierwszy statek skorzystał z korytarza humanitarnego
Porozumienie zbożowe pomiędzy Ukrainą, Turcją, Rosją i ONZ zostało podpisane pod koniec lipca . Foto: Elena Larina/Shutterstock

Płynący pod banderą Hongkongu kontenerowiec "Joseph Schulte" kilka dni temu wypłynął z Odessy. Statek był tam zablokowany od 23 lutego zeszłego roku, czyli od dnia poprzedzającego rosyjską inwazję na Ukrainę.

W zeszłym tygodniu ukraińska marynarka wojenna poinformowała o utworzeniu korytarza humanitarnego, którym mogłyby opuścić ukraińskie porty statki uwięzione tam od początku wojny. W połowie lipca Rosja wycofała się z tak zwanego porozumienia zbożowego, umożliwiającego wywóz ukraińskiego zboża przez Morze Czarne, i zagroziła blokadą ukraińskich portów.

Wycofanie się z umowy zbożowej

Kraje Unii Europejskiej potępiły Rosję za wycofanie się z umowy zbożowej, która zapewniała bezpieczny przepływ statków przewożących ziarno z ukraińskich portów. Głównymi odbiorcami zboża były kraje Afryki i Bliskiego Wschodu. Oświadczenie w imieniu 27-mki opublikował szef unijnej dyplomacji Josep Borrell.

"Rosja nadal wykorzystuje żywność jako broń" - brzmi fragment oświadczenia. Tą decyzją - jak napisał szef unijnej dyplomacji - Rosja jeszcze bardziej pogłębia globalny kryzys żywnościowy, który wywołała napaścią na Ukrainę i blokadą ukraińskich portów.

REKLAMA

Josep Borrell podkreślił, że Rosja ponosi wyłączną odpowiedzialność za zakłócenia w dostawach zboża na całym świecie. W oświadczeniu czytamy też, że umowa zbożowa wraz z unijnymi korytarzami solidarnościowymi odegrała kluczową rolę w ustabilizowaniu i obniżeniu bezprecedensowo wysokich cen żywności spowodowanych wojną na Ukrainie rozpętaną przez Rosję.

"Porozumienie zbożowe umożliwiło bezpieczny eksport prawie 33 milionów ton zboża i artykułów rolnych do 45 krajów ponad tysiącem statków" - napisał Josep Borrell i wyliczał, że "to pozwoliło wesprzeć operację humanitarne w Afganistanie, Etiopii, Kenii, Sudanie, Somalii i Jemenie".

Czytaj także:

IAR/PAP/bartos

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej