CPK wspiera powojenną odbudowę Ukrainy. Brytyjski portal prezentuje polską strategię
Centralny Port Komunikacyjny, największy polski projekt infrastruktury transportowej, może odegrać kluczową rolę we wspieraniu powojennej odbudowy Ukrainy i jej drodze do integracji z Unią Europejską. Zaangażowanie CPK w odbudowę Ukrainy zostało ostatnio podkreślone, kiedy podpisano Ukraińskie Porozumienie Biznesowe podczas Konferencji Odbudowy Ukrainy w Londynie - pisze brytyjski serwis Ibex Publishing.
2023-08-22, 12:35
Ukraine Business Compact to zobowiązanie wiodących firm do wspierania Ukrainy w jej odbudowie i ma pomóc temu krajowi wyjść z wojny jako silniejsze i lepiej prosperujące państwo. Zaangażowanie CPK w tę inicjatywę jest świadectwem wiary w transformacyjną siłę infrastruktury transportowej, która według szacunków Międzynarodowego Funduszu Walutowego może generować 3 dolary PKB z każdego zainwestowanego dolara w długim okresie.
Rozwój infrastruktury kolejowej
Mikołaj Wild, prezes CPK , podkreślił wagę tego zobowiązania, stwierdzając: "Nasze wsparcie dla Ukrainy w jej wysiłkach na rzecz odbudowy i jej drodze do członkostwa w UE jest niezachwiane. Postrzegamy Ukrainę jako kluczowy element regionu, a poprawa jej połączeń z UE stawia przed nami wyzwanie, któremu wspólnie musimy sprostać. Już dzielimy się naszymi standardami kolejowymi ze stroną ukraińską i współpracujemy na transgranicznych połączeniach kolejowych z Polską".
Jednym z kluczowych filarów planu odbudowy Ukrainy jest rozwój infrastruktury kolejowej. Już w styczniu tego roku CPK i Koleje Ukraińskie podpisały porozumienie w sprawie rozwoju nowych połączeń kolejowych między Polską a Ukrainą, w tym linii Szybkiej Kolei Warszawa-Lwów-Kijów.
CPK planuje ogłosić przetarg na studium wykonalności transgranicznej linii kolejowej w europejskim rozstawie torów do Lwowa jeszcze w tym roku. Linia Szybkiej Kolei Lublin-Lwów stworzyłaby najkrótsze i najszybsze połączenie centralnej Polski z Ukrainą. Linia przewidziana jest zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego, z zachowaniem wszelkich parametrów technicznych zapewniających pełną interoperacyjność z unijnymi standardami dotyczącymi infrastruktury kolejowej.
REKLAMA
Od Lwowa na południe do Rumunii
- Docelowy czas podróży na przyszłej linii Warszawa-Lwów to około 3 godziny - dodał Mikołaj Wild.
Linia ta nie tylko stworzyłaby najszybsze połączenie między Polską a Ukrainą, ale także stałaby się motorem rozwoju ukraińskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Ma strategiczne znaczenie dla całego regionu.
W przyszłości linia Kolei Dużych Prędkości mogłaby zostać przedłużona dalej ze Lwowa do Kijowa, tworząc szkielet nowego ukraińskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Linia taka mogłaby być również przedłużona od Lwowa na południe do Rumunii. Stworzyłoby to najkrótsze połączenie północ-południe między portami Bałtyku i Morza Czarnego, eliminując konieczność przekraczania Karpat. Zwiększyłoby to przepływ towarów i pasażerów wzdłuż osi Północ-Południe, wzmacniając odporność szlaków transportowych i zwiększając zdolności mobilności wojskowej w regionie.
PR24.pl, ibexpub.media, DoS
REKLAMA
REKLAMA