Drugi etap programu wieloletniego CPK na lata 2024-30. Horała: rząd przyjął odpowiednią uchwałę
- Rząd podjął drugi etap programu wieloletniego budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego do roku 2030 oraz podjął uchwałę o programie taborowym - poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
2023-10-24, 14:00
- Rada Ministrów przyjęła II etap programu wieloletniego CPK na lata 2024-2030, który zapewnia zakotwiczenie tego programu w finansach publicznych i przyjęła uchwałę o programie taborowym, czyli w jaki sposób będą pozyskiwane, produkowane z udziałem polskich producentów nowe wagony, nowe składy trakcyjne, nowe pociągi w standardzie kolei dużych prędkości, które następnie będą operowały na tej infrastrukturze wytworzonej przez CPK - powiedział Horała podczas konferencji prasowej.
- Dzięki temu to potężne zamówienie […] na tabor kolei dużych prędkości zostanie w znacznej mierze skonsumowane w Polsce i polskie firmy będą mogły dzięki temu zamówieniu budować swoje kompetencje w produkcji taboru kolei dużych prędkości - dodał.
Podpisanie umowy z inwestorami
Na pytanie, kiedy może dojść do podpisania umowy z konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund, Horała zapewnił, że "wszystko idzie zgodnie z harmonogramem", a podpisanie umowy jon-venture nastąpi w drugim kwartale 2024 r.
Pełnomocnik zaznaczył na konferencji, że wszystko to, co było do wykonania w programie CPK w tej kadencji, "jakby zamknęliśmy".
REKLAMA
- Mamy pozyskany cały szereg zgód i pozwoleń, z których najważniejszą jest decyzja środowiskowa - to pozwoliło rozpocząć prace budowlane. Trwa procedowanie już wniosku o decyzję lokalizacyjną. W ramach dobrowolnych nabyć pozyskaliśmy ponad 1000 hektarów, które pozwoliło rozpocząć te prace budowlane. Jest ten komponent planowania finansów publicznych, jest inwestor prywatny na samo lotnisko - można powiedzieć, że to wszystko co było do zrobienia - zostało wykonane" - powiedział.
Dodał, że obecnie nie pozostaje już nic, tylko realizacja tej inwestycji "z korzyścią dla polskiej gospodarki, dla polskich podatników, dla polskich przedsiębiorców i dla Polski w ogóle".
Wycofanie sie z inwestycji w CPK?
Podczas konferencji Marcin Horała pytany był także o to, jakie będą skutki, jeśli nowo powstały rząd wycofa się z inwestycji CPK, odparł:
- Gdyby opozycja miała skasować projekt CPK, to koszty będą gigantyczne; tak ogromne, że trudne do oszacowania. Po pierwsze te kilka zmarnowanych już miliardów na prace projektowe, planistyczne i pierwsze prace wykonawcze, budowlane, jak również zobowiązania umowne wynikające z zerwanych umówi itd. - wyliczał.
REKLAMA
Dodał, że ponadto trzeba byłoby oddać ok. pół miliarda złotych dofinansowania unijnego w razie rezygnacji z projektów w ramach CPK (kolejowych projektów w ramach CPK - PAP).
- Po trzecie oznacza to, że nie otrzymamy pieniędzy z KPO, ponieważ część projektów CPK-owskich ma finansowanie z KPO, więc ich niezrealizowanie oznacza niewykonanie kamieni milowych i niespełnienie warunków, kryteriów bodajże drugiego albo trzeciego wniosku o płatność - wskazał Horała.
- To wszystko, to są drobiazgi w porównaniu z kosztami dla Polski wynikającymi z tego, że będziemy mieli trwale upośledzony system transportowy, a w obszarze logistyki na zawsze zostałaby wpisana w Europę B bez szans dogonienia Zachodu - ocenił Marcin Horała.
REKLAMA
Inwestor dla CPK
Wcześniej pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała powiedział, że pozyskanie poważnych inwestorów do budowy CPK pokazuje, iż ten projekt w części lotniczej jest projektem komercyjnym. Inwestorem zostanie konsorcjum dwóch firm - Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund. Do jego zadań należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska.
Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 procent finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 procent pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK. Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK.
Horała wyjaśniła także, że Vinci Airports (część Vinci Group) to czołowy prywatny operator lotnisk na świecie. Jak podał, firma zarządza w różnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach i zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. "Jest firmą o francuskim rodowodzie, acz aktualnie w strukturze właścicielskiej największą grupę stanowią udziałowcy instytucjonalni z USA" - wskazał.
REKLAMA
Posłuchaj
Dodał także, że IFM Global Infrastructure Fund to zaś fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dol., z czego ok. 64 mld dol. to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę; ma w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na świecie.
Horała podkreślił jednocześnie, że "postępowanie nie dotyczy sprzedaży udziałów w Państwowych Portach Lotniczych, gruntów lub czegokolwiek z majątku lotniska Okęcie itp. - tylko inwestycji w nowe lotnisko".
CPK podniesie bezpieczeństwo Europy
W połowie października br. generał dywizji armii amerykańskiej John Gronski docenił budowę w Polsce CPK - Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podkreślił, że "szybkość przemieszczania się po Europie ma znaczenie strategiczne. Zwłaszcza w zakresie transportu wojsk i sprzętu na wschodnią flankę".
- Linie kolejowe i szerokie autostrady są niezbędne, aby żołnierze i sprzęt mogli dotrzeć tam, gdzie muszą. Będą tam albo w celu odstraszania, albo prowadzenia walki - tłumaczył wtedy John Gronski.
REKLAMA
Jego zdaniem polski rząd powinien inwestycje potraktować priorytetowo, aby zapewnić pomyślny rozwój i integrację CPK z regionalnymi i międzynarodowymi strategiami bezpieczeństwa. - Niezbędne będą linie kolejowe i autostrady prowadzące do i z CPK. Dobre lotnisko bez dodatkowych arterii transportowych miałoby niewielką wartość - przekonywał. - "CPK zwiększy możliwość szybkiego przemieszczania NATO".
"Ponad miliard złotych dochodu rocznie"
- Sama budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest przedsięwzięciem opłacalnym, a niezależnie od tego, że będzie generowała korzyści dla nas, jako właśnie właściciela tej infrastruktury, będzie również generowała korzyści poprzez wzrost dochodów z ceł i podatków. Dzisiaj ogłosiliśmy raport przygotowany przez YE - jedną z czołowych firm doradczych na świecie, gdzie na liczbach zostało wykazane, że po uwzględnieniu dochodów z ceł i podatków ta część inwestycji, która będzie ponoszona przez państwo polskie, zwróci się już po 12 latach z samych dodatkowych wpływów do budżetu pochodzących z cła i VAT-u, a od połowy lat 30. dodatkowe roczne dochody do budżetu państwa z cła i VAT będą przekraczały miliard złotych.
Według wcześniejszych zapowiedzi pełnomocnika rządu do spraw budowy CPK nowe lotnisko miałoby obsłużyć pierwszych pasażerów w 2028 roku.
REKLAMA
- CPK wybrało inwestora. Horała: chce wyłożyć do 8 mld zł na budowę
- Marcin Horała o CPK: to element układanki europejskiej sieci transportowej, jego skasowanie jest trudne
- CPK podniesie bezpieczeństwo Europy. Amerykański generał: pozwoli szybko przemieszczać się siłom NATO
IAR/ISBnews/PAP/R24.pl/mk
REKLAMA