CPK i Via Carpatia kluczowe dla bezpieczeństwa. "NATO musi kłaść nacisk na takie projekty"

NATO musi uczynić mobilność wojskową priorytetem, kładąc nacisk na takie projekty, jak Via Carpatia czy Centralny Port Komunikacyjny - ocenił Andrew A. Michta, amerykański ekspert ds. bezpieczeństwa z think tanku Atlantic Council. - Polska jest dziś tym, czym były Niemcy Zachodnie podczas zimnej wojny: kluczowym węzłem na granicy - podkreślił ekspert.

2023-11-29, 09:11

CPK i Via Carpatia kluczowe dla bezpieczeństwa. "NATO musi kłaść nacisk na takie projekty"
Via Carpatia to tzw. szlak Trójmorza łączący północ z południem Europy. Poradziecka infrastruktura w tej części kontynentu była rozwijana wzdłuż linii Wschód-Zachód. Foto: Twitter/GDDKiA

- Infrastruktura w Europie Środkowo-Wschodniej zawsze była uwzględniana w planowaniu wojskowym NATO jako kluczowy czynnik planowania przemieszczania wojsk i logistyki. Obecnie staje się coraz bardziej centralnym punktem w miarę wzrostu napięć na wschodniej flance po rosyjskiej inwazji na Ukrainę - ocenił Andrew A. Michta.

Według niego ukończenie dużych projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowo-Wschodniej, takich jak trasa Via Carpatia czy Centralny Port Komunikacyjny w Polsce, powinno być priorytetem dla państw wschodniej flanki NATO.

Jak podkreślił, poradziecka infrastruktura w tej części kontynentu była rozwijana wzdłuż linii Wschód-Zachód.

- Obecnie kraje NATO muszą położyć nacisk na inwestycje infrastrukturalne wzdłuż osi Północ-Południe, od Skandynawii przez Finlandię, kraje bałtyckie, Polskę po Rumunię - dodał.

REKLAMA

"NATO musi działać szybko"

W ubiegłym tygodniu szef Połączonego Dowództwa Wsparcia (JSEC) NATO gen. Alexander Sollfrank powiedział agencji Reutera, że krajowe przepisy biurokratyczne utrudniają szybkie przemieszczanie się wojsk NATO w Europie, co może spowodować poważne opóźnienia w przypadku wybuchu konfliktu z Rosją.

Dodał też, że potrzeba stworzenia "militarnego Schengen", czyli obszaru swobodnego przemieszczania wojsk i sprzętu wojskowego.

- Termin Sollfranka nie jest najlepszym sformułowaniem, ponieważ jest zapożyczony z nomenklatury unijnej, ale intencja jest jasna i powinna być wspierana - ocenił Andrew A. Michta.

- NATO musi działać szybko i na dużą skalę, aby uprościć procedury, zwiększyć przepustowość jeśli chodzi o transport kolejowy, drogowy i lotniczy. Sojusz musi uczynić mobilność wojskową kluczowym priorytetem - dodał.

REKLAMA

Kwestia mobilności wojsk

Zdaniem amerykańskiego eksperta plany rosyjskie wobec NATO opierają się na istniejącej infrastrukturze i wszelkie słabe punkty w tym zakresie będą uwzględniane w agresywnej kalkulacji Kremla.

- Skuteczne odstraszanie opiera się na kombinacji czynników, w tym na tym, jak odporna byłaby logistyka w czasie wojny - podkreślił.

Jak stwierdził, kwestia mobilności wojsk jest szczególnie ważna dla państw wschodniej flanki NATO, w tym dla Polski.

- Polska jest dziś tym, czym były Niemcy Zachodnie podczas zimnej wojny: kluczowym węzłem na granicy. Aktywa, jakie Polska wnosi do gry, w tym to, jak rozwinięta jest jej infrastruktura, są kluczowymi elementami regionalnego i operacyjnego planowania NATO - podkreślił Andrew A. Michta.

REKLAMA

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej