Ruszyła budowa hal do budowy polskich fregat. Wiemy, kiedy zostanie zwodowany pierwszy okręt

W poniedziałek na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się uroczystość zawieszenia wiechy na Hali Kadłubowej. Budowla jest częścią wartej ponad 300 mln zł inwestycji związanej z realizacją największego w historii polskiej Marynarki Wojennej kontraktu na budowę trzech wielozadaniowych fregat "Miecznik".

2023-12-11, 15:30

Ruszyła budowa hal do budowy polskich fregat. Wiemy, kiedy zostanie zwodowany pierwszy okręt
Fregata typu AH140 brytyjskiej firmy Babcock, są podstawą do opracowania i budowy trzech fregat dla Polskiej Marynarki Wojennej w polskich stoczniach.Foto: Babcock/twitter

W połowie 2024 roku zakończy się budowa hal, w których powstaną fregaty z programu "Miecznik".

Prezes PGZ Stoczni Wojennej Paweł Lulewicz powiedział, że stocznia świętuje osiągnięcie kolejnego kamienia milowego największej inwestycji w ponad 101-letniej historii stoczni.

- Jeszcze kilka miesięcy temu nasze nowe hale były jedynie śmiałymi pomysłami i niektórzy powątpiewali, czy uda się je zrealizować. Jak widać, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem i już za kilka miesięcy, w sierpniu 2024 roku, PGZ Stocznia Wojenna będzie dysponowała infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią z niej najnowocześniejszą stocznią w Polsce - mówił Paweł Lulewicz.

Prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Sebastian Chwałek, również cytowany w komunikacie, podkreślił, że jest pewien, iż dzięki realizacji zarówno programu "Miecznik", jak i zamówień od zagranicznych kontrahentów ten okres dobrej koniunktury będzie długi.

REKLAMA

Nowe hale wyposażeniowe

Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy pod kadłuby fregat wyniesie blisko 6 tys. mkw. Wysokość hali - 43 m (46 m wliczając zamontowane na dachu zespół urządzeń do wentylacji) - będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie.

Budowana jest sama zadaszona hala produkcyjna o pow. prawie 5 tys. mkw, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Konsorcjum zawiązane do budowy fregat w składzie firm: NDI, NDI SOPOT oraz Pekabex BET odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie stoczni.

Jakie będą mieczniki?

Inwestycja w nowe hale montażowe związana jest z realizacją programu "Miecznik" - budowy trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP. Powstaną one w PGZ Stoczni Wojennej we współpracy z liderami przemysłu zbrojeniowego brytyjską firmą stoczniową Babcock, europejskiego producenta rakiet MBDA, europejskiego producenta wojskowej elektroniki Thales. W ramach największego w historii kontraktu udzielonego polskiemu przemysłowi stoczniowemu, pierwsza fregata zostanie wybudowana do roku 2026.

Wielozadaniowe fregaty będą wyposażone w nowoczesne systemy radiolokacyjne, artyleryjskie i rakietowe. Dzięki tym okrętom Marynarka Wojenne RP uzyska nowe możliwości realizacji szerokiego zakresu zadań na polskich obszarach morskich oraz uczestnictwa w misjach i ćwiczeniach organizowanych z sojusznikami z NATO.

REKLAMA

Jak podało biuro prasowe, realizacja projektu w Polsce pozwala na wytworzenie około 2 tys. miejsc pracy w stoczniach, przedsiębiorstwach zbrojeniowych oraz innych sektorach przemysłu bezpośrednio zaangażowanych w projekt. Pozyskane kompetencje pozwolą rozwinąć nowe możliwości i pomogą w pracach przy innych projektach na rzecz Marynarki Wojennej RP. 


PR24/PAP/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej