Budowa CPK to strategiczny krok w rozwoju Polski. Duża szansa dla gospodarki

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Polsce to strategiczny krok mający na celu rewolucję w infrastrukturze lotniczej i cargo kraju. Polska, będąc siódmym największym narodem w Europie, zaczyna odczuwać ograniczenia Lotniska Chopina, które staje się coraz bardziej przeciążone. W tym kontekście, CPK stanowi nie tylko odpowiedź na bieżące wyzwania, ale również szansę na rewolucję w obszarze transportu i handlu.

2023-12-14, 16:16

Budowa CPK to strategiczny krok w rozwoju Polski. Duża szansa dla gospodarki
Porzucanie projektu CPK jest niekorzystne z punktu widzenia długoterminowych interesów gospodarczych kraju.Foto: Shutterstock/ Markus Mainka

Lotnisko Chopina w Warszawie, mimo swojej pozycji na europejskiej mapie lotniczej, boryka się z ograniczeniami, takimi jak krzyżujące się drogi startowe i zakaz lotów w nocy. Ewentualna rozbudowa może okazać się krótkoterminowym rozwiązaniem, podczas gdy przepustowość zbliża się do granic. Alternatywa, Lotnisko Modlin, nie spełnia oczekiwań ze względu na surowe limity środowiskowe.

Chopin, położony w centrum miasta, musi zamykać się w nocy z powodu hałasu i ograniczeń środowiskowych. W przypadku CPK, rozbudowa przewiduje dwukrotnie większy ruch, przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu wpływu hałasu na populację.

Ostatecznie, CPK stanowi bardziej zrównoważone rozwiązanie, które łączy wzrost przepustowości z minimalizacją negatywnego wpływu na otoczenie.

Podział ruchu na dwa porty (Chopin i Modlin) uniemożliwia stworzenie efektywnego hubu przesiadkowego, co jest kluczowe dla obsługi pasażerów transferowych na skalę globalną. Ten brak spójności ogranicza również potencjał narodowego przewoźnika, LOTu, w realizacji ambitnych planów rozwoju

REKLAMA

W przeciwieństwie do Modlina, CPK postrzegane jest jako strategiczne centrum komunikacyjne, zdolne sprostać rosnącym wymaganiom rynku lotniczego.

Szansa dla gospodarki

Budowa CPK to nie tylko inwestycja w infrastrukturę lotniczą, ale również szansa na rozwinięcie ruchu cargo. Obecnie, większość towarów dla Polski przeładowywana jest poza granicami kraju, generując opłaty dla innych państw. CPK ma potencjał obsłużyć 60 mln pasażerów i generować znaczące przychody z cargo, co stanowi kluczową szansę dla rozwoju polskiej gospodarki.

Centralny Port Komunikacyjny ma potencjał zmienić rolę Polski w światowej wymianie handlowej. Projekt ten może sprawić, że Polska stanie się kluczowym punktem dla przewozu towarów, co przekłada się na ogromne korzyści finansowe. Przewidywane prognozy szacują, że CPK może generować nawet 200 mld zł z ceł i VAT do 2060 roku, co stanowi potężny impuls dla polskiej gospodarki.

Podsumowując, Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko odpowiedź na bieżące problemy infrastrukturalne, ale także szansa na rewolucję w polskim transporcie lotniczym i cargo. Odpowiada na wyzwania związane z przeciążeniem Lotniska Chopina i nieefektywnością Lotniska Modlin.

REKLAMA

Budowa CPK to inwestycja w przyszłość, która może przynieść znaczące korzyści zarówno dla transportu, jak i gospodarki Polski. Porzucanie projektu na obecnym stopniu zaawansowania nie jest korzystne ze strategicznego punktu widzenia kraju.

Czytaj także:

PR24/IAR/PAP/mib

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej