Marcowa korekta rozkładu jazdy. PKP Intercity podało szczegóły

2024-02-12, 16:27

Marcowa korekta rozkładu jazdy. PKP Intercity podało szczegóły
Spółka PKP Intercity obsłużyła w ubiegłym roku 68 mln pasażerów . Foto: Shutterstock/Dizfoto

Pierwsza tegoroczna korekta rozkładu jazdy na kolei wejdzie w życie 10 marca. Spółka PKP Intercity jednak już teraz przedstawiła szczegóły dotyczące zmian. Korekta, do które od wielu lat dochodzi kilka razy w roku, ma dostosować ruch kolejowy do harmonogramu prac inwestycyjnych na sieci kolejowej.

W trakcie obowiązywania marcowej korekty rozkładu jazdy, PKP Intercity wdroży do ruchu z pasażerami 40 wagonów zmodernizowanych przez H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wagony posiadają sześciomiejscowe klimatyzowane przedziały, w których są gniazdka elektryczne, regulowane fotele oraz działa bezprzewodowy internet.

W przedsionkach znajdują się nowoczesne toalety i systemy informacji pasażerskiej. Wagony, dzięki nowym oraz cichym wózkom, mogą poruszać się z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Włączane będą do pociągów kategorii InterCity, kursujących po całej Polsce.

Krótszy czas przejazdów

Od marca skróci się czas przejazdu najszybszego połączenia z Warszawy do Zakopanego – podróż potrwa 4 godziny i 44 minuty.

Z Krakowa do Zakopanego najszybszy pociąg pojedzie w 2 godziny i 17 minut, a z Zakopanego do Krakowa w 2 godziny i 14 minut. Tym samym zostanie pobity rekord Luxtorpedy, która podczas przejazdu testowego bez pasażerów na pokładzie pokonała trasę Kraków - Zakopane w czasie 2 godzin i 18 minut.

Na niektórych trasach zachowany zostanie cykliczny rozkład jazdy, ale zmienią się godziny odjazdów. Z Lublina do Warszawy pociągi będą wyruszały w trasę 23 minuty po pełnej godzinie, co 1 lub 2 godziny. Natomiast pociągi Berlin Warszawa Express z Warszawy do Berlina przez Poznań będą wyjeżdżały do południa 31 minut po pełnej godzinie, co 2 godziny. Z Poznania do Warszawy składy odjadą 53 minuty po pełnej godzinie, co 2 godziny, od południa.

Czytaj także:

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury podpisanym w październiku 2023 roku, pociągi jeżdżące z prędkością 160 km/h mogą być obsługiwane przez jednego maszynistę, a nie jak to było wcześniej przez dwóch. Efektem tej zmiany jest przyśpieszenie pociągów dalekobieżnych i skrócenie czasów przejazdów na niektórych trasach, na przykład na odcinku Warszawa - Terespol średnie skrócenia czasu przejazdu wyniesie 6 minut, podobnie na trasie Lublin - Radom. Natomiast o 4 minuty skróci się czas przejazdu między Wrocławiem a Zgorzelcem. Od czerwca skrócenie czasów przejazdów będzie jeszcze bardziej odczuwalne dla pasażerów.

Zmiany w Warszawie

Przewoźnik zapowiada też zmiany w kursowaniu pociągów w Warszawie. Cały czas trwa tam modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego i aby zapewnić sprawne kursowanie pociągów, część z nich nadal będzie kierowana przez stację Warszawa Gdańska. Od 10 marca taka sytuacja będzie dotyczyła około 60 pociągów, przede wszystkim jadących w kierunku wschodnim. Zdecydowana większość pociągów w kierunku zachodnim oraz prawie wszystkie składy kategorii EIP i EIC będą kursować przez Warszawę Centralną.

Wyjątek będzie stanowić okres od 3 do 8 czerwca, kiedy w związku z przełączaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym konieczne będą znaczne ograniczenia w ruchu pociągów przez stację Warszawa Zachodnia - odwołane będą dwie pary pociągów między Warszawą a Łodzią oraz jedna para między Warszawą a Krakowem, a duża liczba pociągów pojedzie w tym okresie przez stację Warszawa Gdańska.

Uwaga na utrudnienia i zmiany

Utrudnienia czekają też pasażerów podróżujących po północnej Polsce. Prowadzona jest między innymi modernizacja linii kolejowej 38 na odcinku Ełk - Korsze. Prace skutkują przerwą w ruchu.

Na trasie Olsztyn Główny - Kętrzyn - Giżycko wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Obejmie ona pociągi IC Mamry oraz IC Warmia. W nachodzącej korekcie rozkładu jazdy utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno i Pisz pociągów IC Rybak i TLK Biebrza.

W związku z rozpoczęciem prac nad budową toru nr 2 na linii kolejowej 202, na odcinku Lębork - Słupsk wprowadzono dodatkowe ograniczenia prędkości. To oznacza, że czas przejazdu pociągów dalekobieżnych na odcinku Szczecin – Gdynia oraz Kołobrzeg - Gdynia wydłuży się o ok. 15-20 minut.

Na południu kraju, na linii nr 274 na odcinku Janowice Wielkie - Wojanów nastąpi całkowita przerwa w ruchu w terminie 22 kwietnia - 4 czerwca. To oznacza, że pociągi będą zaczynały i kończyły bieg w Janowicach Wielkich, a między Jelenią Górą a miejscowością Janowice Wielkie kursować będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Korekta będzie obowiązywała do 8 czerwca.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej