TUW PZUW zapyta pacjentów o zadowolenie z pobytu w szpitalu
Rusza nowatorska inicjatywa na rzecz jakość opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa. TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych we współpracy z CBOS, zrealizuje kilkumiesięczne kompleksowe badania opinii pacjentów. Mają one służyć określeniu źródeł ewentualnych problemów, a przez to ograniczyć liczbę roszczeń finansowych względem szpitali.
2024-02-23, 16:48
Badania zostaną przeprowadzone wśród osób, które faktycznie korzystały w ostatnim czasie z opieki szpitalnej, a nie - jak to bywa przy okazji podobnych badań - ogółu respondentów. Pacjenci będą pytani m.in. o czas oczekiwania na planowaną operację lub zabieg, a także warunki panujące w szpitalu oraz ocenę lekarzy i personelu.
Uzupełnieniem sondażu jest pilotażowy projekt ankietowania pacjentów, realizowany także wraz z CBOS, w kilku szpitalach. Ma dać odpowiedź na szczegółowe kwestie dotyczące tych konkretnych placówek.
- Będziemy pytać o wszystkie te elementy, które mogą powodować zadowolenie lub rozczarowanie z pobytu w szpitalu. Mam tu na myśli zachowanie personelu, komunikację interpersonalną, czy jakość posiłków. To są elementy, które może nie wpływają bezpośrednio na proces diagnostyczno-terapeutyczny, ale w jakimś sensie mogą warunkować skłonność składania roszczeń przeciwko szpitalowi - mówi Piotr Daniluk, Dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym w TUW PZUW.
Mniejsze zadowolenie = większa liczba roszczeń
Problem jest istotny, ponieważ liczba niepożądanych zdarzeń w szpitalach i skarg kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta stale rośnie. Z analizy spraw, którymi zajmuje się TUW PZUW, wynika, że prawie połowa roszczeń w sprawach o błędy medyczne dotyczy diagnostyki, co siódme zdarzenie (14 proc.) - zakażeń, 7 proc. - uszkodzenia narządów, 4 proc. - upadków.
REKLAMA
- Z jednej strony zwracamy uwagę na rodzaj tego roszczenia, ale z drugiej także na dziedzinę, w której dochodzi do błędów. Około 30 procent wszystkich roszczeń stanowią roszczenia z zakresu położnictwa i ginekologii, a tam niepożądane zdarzenia mogą mieć najbardziej dramatyczne skutki - dodaje dyr. Daniluk
W związku z tym, TUW PZUW, aby zapobiegać takim sytuacjom, prowadzi bezpłatne szkolenia dla lekarzy i personelu medycznego, pracujących m.in. na oddziałach położniczych i ginekologicznych. Diagnozowaniu potencjalnych zagrożeń służą także wizytacje w szpitalach, podczas których jest badana zarówno organizacja poszczególnych oddziałów, jak i procedury.
Coraz wyższe odszkodowania
Działania na rzecz ograniczania niepożądanych zdarzeń medycznych są niezwykle istotne, bowiem ich konsekwencje dotykają nie tylko pacjentów, lecz stają się także coraz większym problemem dla szpitali ze względu na coraz wyższe kwoty zasądzanych odszkodowań.
- Pułap miliona złotych, wypłaconego poszkodowanym już dawno przebiliśmy, a tzw. sumy gwarancyjne w ubezpieczeniach obowiązkowych wynoszą zaledwie 100 tysięcy euro. Do tego może również dochodzić długotrwała wypłata renty dla poszkodowanego. A każde wypłacone roszczenie, każda zawiązana rezerwa, negatywnie wpływa też na wysokość składki ubezpieczeniowej, płaconej przez szpital. Stąd proaktywna obsługa roszczeń, czy proces szkolenia personelu, aby te ryzyka odpowiednio wcześniej mitygować - wyjaśnia Piotr Daniluk.
REKLAMA
Szpital 360
Badania dotyczące jakości opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa, to element szerszego projektu Szpital 360, który TUW PZUW prowadzi we współpracy z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Projekt scala w spójną całość diagnozę problemów i zagrożeń z działaniami, które mają tym problemom zapobiegać. Łączy wizytacje medyczne w szpitalach ze szkoleniami dla lekarzy i personelu medycznego oraz wsparciem szpitali w inwestycjach na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów.
Intencją projektu Szpital 360 jest jednak, aby mieć kontakt nie tylko ze szpitalem, lecz także z pacjentami. Temu właśnie służą prowadzone wraz z CBOS kompleksowe badania ich opinii. Wyniki sondażu i ankiet zostaną ogłoszone w maju na organizowanym rokrocznie przez TUW PZUW Kongresie dla Szpitali.
Artykuł powstał we współpracy z TUW PZUW.
Zapraszamy także do wysłuchania audycji, którą prowadził Błażej Prośniewski:
REKLAMA
Posłuchaj
PR1/Błażej Prośniewski/PR24.pl/mk
REKLAMA