PKP Intercity będzie miało nowe wagony. Ta firma wygrała przetarg
PKP Intercity podpisze umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski z Poznania na dostawę 50 wielofunkcyjnych wagonów typu COMBO.
2024-04-02, 16:49
W przetargu na wykonanie zamówienia firma H. Cegielski złożyła najkorzystniejszą ofertę - na kwotę 461 milionów złotych. Na realizację zamówienia wykonawca ma 36 miesięcy od podpisania umowy. Wagony zostaną zbudowane na bazie istniejących pojazdów, które zostaną wysłane na tak zwaną naprawę okresową. 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w uniwersalne pojazdy.
Pomysł, by włączyć do floty państwowego przewoźnika wagony typu COMBO pojawił się w 2015 roku. Ten typ wagonów spodoba się zarówno rodzinom z dziećmi, jak i rowerzystom. Przez kilka lat trwały prace projektowe i przygotowawcze.
W grudniu ubiegłego roku państwowa spółka rozstrzygnęła postępowanie przetargowe na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów wraz z modernizacją. To niejedyne zamówienie na wagony COMBO. Z końcem ubiegłego roku spółka podpisała umowę na modernizację 45 wagonów do tego standardu. Wykonawcą tego kontraktu dla przewoźnika został PKP Intercity Remtrak, należący do tej samej grupy kapitałowej. Wartość tej umowy to 335 milionów złotych.
Przewoźnik podkreśla, że wagony COMBO to pojazd spełniający kompleksowo oczekiwania podróżnych. Miłośnicy rowerowych wypadów dotrą bez problemów do wybranych miejsc swoich wypraw, dzieci mają dodatkowe atrakcje, mogąc swobodnie bawić w trakcie rodzinnych wyjazdów, a ich opiekunowie w tym czasie odpoczną, mając równocześnie baczenie na swoje pociechy. I co ważne wagony COMBO są standardem podnoszącym dostępność do podróży pociągami osobom z niepełnosprawnościami.
REKLAMA
Wagony wygodne i praktyczne
W modernizowanych pojazdach wymieniane są wózki, co podnosi jakość podróżowania, szczególnie pod względem wytłumienia hałasu. W zależności od zajmowanego miejsca w wagonie podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do ich dyspozycji są gniazdka elektryczne i USB oraz bezprzewodowy dostęp do Internetu. System informacji pasażerskiej wyświetla między innymi czasy przejazdu, stacje postoju czy temperaturę. W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można przewozić rowery. W wagonach znajdą się również dwie maszyny z napojami i przekąskami.
Przestrzeń wagonów COMBO jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajduje się w nich specjalny przedział. W nim są zamontowane dwa pełnowymiarowe fotele oraz przygotowano dwa miejsca na wózki inwalidzkie, które wyposażono w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, przyciski SOS, panele sterowania oświetleniem i klimatyzacją oraz stoliki.
Bezpieczny wjazd na pokład umożliwia specjalna rampa, a sprawne poruszanie się wewnątrz automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone na język Braille’a.
W ramach realizacji strategii rozwoju PKP Intercity inwestuje w swój park taborowy, kupując nowe pojazdy oraz modernizując już posiadane. Dotychczas spółka zrealizowała inwestycje taborowe opiewające na kwotę 11,5 miliarda złotych. Zmodernizowanych zostało ponad 900 wagonów przewoźnika, 167 lokomotyw oraz 14 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Spółka zakupiła z kolei 81 nowych wagonów, 43 nowe lokomotywy oraz 12 nowych pojazdów typu ezt. W marcu rozstrzygnięty został przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150.
REKLAMA
Czytaj także:
- Będą zmiany w PKP Intercity. Szczegóły zdradził wiceminister infrastruktury
- Aplikacja mobilna PKP Intercity. Będą nowe funkcjonalności
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA