Woda w próbkach z Księżyca. Odkrycie chińskiej misji kosmicznej może być przełomowe

2024-07-24, 19:00

Cząsteczki wody mogą przetrwać w postaci uwodnionych soli na obszarach Księżyca oświetlonych przez Słońce. Foto: Shutterstoc/muratart

Próbki gleby z Księżyca, dostarczone w ramach misji kosmicznej Chang’e 5 w 2020 roku, zawierają ślady wody – podała agencja AFP, przywołując wyniki badań Chińskiej Akademii Nauk opublikowanych w "Nature Astronomy".

Jak czytamy, odkrycie chińskich naukowców pokazuje, że "cząsteczki wody mogą przetrwać na obszarach Księżyca oświetlonych przez Słońce w postaci uwodnionych soli".

Lądownik Chang’e 5 pracował w pobliżu wulkanicznej formacji Mons Ruemker na północy Oceanu Burz, czyli w północno-zachodniej części widocznej strony Księżyca. To dziewiczy rejon, jeśli chodzi o lądowania. Z tego miejsca pobrano ok. 500 g materiału spod powierzchni i 1,5 kg regolitu z powierzchni Księżyca.

Do podobnych wniosków doszła NASA

To nie pierwszy dowód obecności wody na Srebrnym Globie. Detektory podczerwieni należące do NASA potwierdziły obecność wody na Księżycu w 2020 r. Jej ślad odnaleziono także po analizach próbek gruntu, sprowadzonych podczas misji przeprowadzanych w latach 60. i 70. XX w.

Woda w próbkach z innej części Księżyca

Cytowani we wtorek przez AFP chińscy badacze podkreślają, że próbki Chang'e 5 pochodzą ze "znacznie wyższej szerokości geograficznej" i dostarczają nowe informacje co do formy, jaką woda przyjmuje na powierzchni Księżyca.

Pod koniec czerwca 2024 r. kolejna chińska misja, Chang’e 6, sprowadziła prawie dwa kilogramy materiału badawczego, ale tym razem ze strony Księżyca niewidocznej z Ziemi. Naukowcy liczą, że dzięki analizie przywiezionych ostatnio materiałów dowiedzą się więcej o różnicach geologicznych po obu stronach Księżyca.

Pekin ma ambicję przeprowadzenia załogowego lądowania na Księżycu jeszcze przed 2030 r. i ukończenia budowy księżycowej bazy badawczej do 2035 r.

PAP/sw/wmkor