Kierowcy nie wiedzą, za co płacą. UOKiK skontrolował parkingi i myjnie

Wiele parkingów i myjni nie informuje prawidłowo klientów, ile zapłacą za ich usługi. Kontrola Inspekcji Handlowej nie pozostawia złudzeń co do dużej skali nieprawidłowości. Nie jest jednak aż tak źle. 

2024-08-13, 12:28

Kierowcy nie wiedzą, za co płacą. UOKiK skontrolował parkingi i myjnie
UOKiK skontrolował parkingi i myjnie. Foto: shutterstock.com/aldorado

Korzystanie z parkingów i myjni bywa czasem loterią, zdarza się bowiem, że z cennikiem klient może zapoznać się dopiero przy płaceniu albo jest on sporządzony tak, że wymaga długiego zastanowienia się nad jego treścią. Inspekcja Handlowa postanowiła sprawdzić, czy odczucia klientów pokrywają się z rzeczywistością, i skontrolowała 84 parkingi oraz 125 myjni samochodowych pod kątem prawidłowego informowania o cenie usług. O wynikach kontroli poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta

- Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. Przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. Musi być on widoczny, niebudzący wątpliwości, jednoznaczny i umożliwiający porównanie cen. Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy jego umycie, a także wybrania najkorzystniejszej dla siebie oferty - stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Nieczytelne cenniki to najczęstszy grzech parkingów i myjni

Z kontroli Inspekcji Handlowej płyną dwa wnioski. Pierwszy, pozytywny - większość parkingów i myjni wywiązuje się z obowiązków informacyjnych. Drugi, już nie taki dobry - skala nieprawidłowości jest duża, bo aż 23 proc. sprawdzonych podmiotów nie informowało konsumentów prawidłowo. Dotyczyło to 26 z 84 parkingów (a więc prawie 31 procent) oraz 22 ze 125 myjni. 

Głównym problemem parkujących jest takie umieszczanie cenników na parkingach, że są one po prostu nieczytelne dla wjeżdżających. Zdarza się też, że cennika nie ma w ogóle. Z kolei myjniom często zdarza się informować o cenach bez wymienienia wszystkich usług lub w formie "od... do...". Tymczasem przepisy są jasne - cena MUSI być jednoznaczna. 

REKLAMA

Niskie kary od UOKiK i Inspekcji Handlowej

Za braki w informowaniu konsumentów o cenach grozi przedsiębiorcom do 20 tys. złotych kary. W przypadku kontroli parkingów i myjni nałożono na 32 przedsiębiorców kary o łącznej kwocie blisko 40 tys. złotych, a w 6 przypadkach odstąpiono od karania z uwagi na znikomą wagę naruszeń i zaprzestanie stosowania zakwestionowanych praktyk. Ponad połowa przedsiębiorców, u których stwierdzono nieprawidłowości, dobrowolnie rozpoczęła naprawianie swoich błędów i praktyk naruszających prawa konsumenta

UOKiK chroni kierowców, nie tylko sprawdzając, czy cenniki parkingów są jasne. Urząd walczy też z nieuczciwymi praktykami zarządców parkingów, takimi jak utrudnianie składania reklamacji. To dotyczy zwłaszcza parkingów przy sklepach dużych sieci handlowych - prowadząca je firma utrudniała reklamowanie niesłusznie naliczonych opłat i samowolnie wydłużała czas rozpatrywania reklamacji powyżej 30 dni. 

UOKiK przypomina w komunikacie prasowym, że konsumenci mają swoje prawa na parkingach. 

  • Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz - cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
  • Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie - sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
  • Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
  • Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w Twoim województwie.

Czytaj także: 


UOKiK/AM/wmkor

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej