Nieprawidłowości w PKP Cargo. CBA zajmie się śledztwem, w tle szkoda na 376 milionów

2024-08-27, 16:27

Nieprawidłowości w PKP Cargo. CBA zajmie się śledztwem, w tle szkoda na 376 milionów
CBA zajmie się śledztwem ws. nieprawidłowości w PKP Cargo . Foto: PKP Cargo/twitter

CBA poprowadzi śledztwo ws. nieprawidłowości w PKP Cargo. Chodzi o wykonywanie decyzji z 2022 roku byłego premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie transportu węgla. Miało to spowodować szkodę na ponad 376 milionów złotych.

Dr Marcin Wojewódka, pełniący obowiązki prezesa PKP Cargo, przyznał, że spółka "do dziś odczuwa negatywne skutki tzw. decyzji węglowej Mateusza Morawieckiego", jak i "sposobu jej wykonania przez ówczesny zarząd spółki PKP Cargo".

Posłuchaj

CBA zajmie się śledztwem ws. nieprawidłowości w PKP Cargo S.A. (IAR) 0:27
+
Dodaj do playlisty

"Relacje między biznesem a polityką poszły za daleko"

Jak największy w kraju przewoźnik kolejowy stał się kolosem na glinianych nogach? Łukasz Malinowski, redaktor naczelny "Rynku Kolejowego", na antenie Polskiego Radia 24 jako główną przyczynę agonii spółki wskazał decyzję z lipca 2022 roku i działania z kolejnych miesięcy, na podstawie których PKP Cargo miało realizować przewozy węgla.

Przyznał, że znaczna część węgla trafiła do polskich portów i jakoś ten węgiel trzeba było przewieźć. - To była decyzja wynikająca z sytuacji geopolitycznej. Trudno mi oceniać, czy była na dany moment zasadna. PKP Cargo zostało zobowiązane do zrealizowania tych przewozów priorytetowo i przy okazji spółce obiecano rekompensatę na wypadek, gdyby okazało się, że przewóz węgla będzie oznaczał konieczność zrezygnowania z przewozu innych ładunków - tłumaczył Malinowski.

Dodał, że spółka rekompensaty nie dostała, a z realizacji innych kontraktów musiano zrezygnować. - W wielu przypadkach były one bardziej intratne niż przewóz węgla - zaznaczył gość Polskiego Radia 24.

REKLAMA

Łukasz Malinowski wskazał, że pomimo zwolnień grupowych i daleko idącej restrukturyzacji przedsiębiorstwa w sprawie rekompensaty nowy zarząd i związki zawodowe występują do nowego rządu wspólnie. - Domagają się wypłaty rekompensat i pieniędzy, które wtedy PKP Cargo straciło. Na razie nie ma na to żadnej reakcji, więc czekamy i zobaczymy, co się wydarzy. Musimy pamiętać, że kontrakty, które PKP Cargo straciło, do przewoźnika raczej nie wrócą - podkreślił. - Jeśli rekompensata się pojawi, to będzie miała jednorazowy charakter zastrzyku gotówki, ale nie rozwiąże problemu, jakim jest utrata klientów - dodał.

Wieloletnie zaniedbania na kolei

Jako drugi problem, który pośrednio mógł przyczynić się do trudnej sytuacji PKP Cargo, ekspert wskazał wieloletnie zaniedbania w transporcie kolejowym i traktowanie kolei po macoszemu przez kolejne rządy.

- To sprawiło, że przewozy transportem kolejowym są mniej opłacalne niż transportem drogowym. Taniej jest przewozić ładunki samochodami. Na kolei zostały ładunki, które trudno jest przewozić w inny sposób, czyli towary masowe: węgiel, paliwa, materiały budowlane, stal, czyli wszystko związane z ciężką działalnością przemysłową. I bardzo trudno jest przewoźnikom kolejowym, nie tylko PKP Cargo, odzyskać te ładunki, które trafiłyby na drogi - zaznaczył Łukasz Malinowski. Dodał, że nawet w ostatnich latach, mimo że transport drogowy przeżywał oblężenie wraz ze wzrostem gospodarczym, to transport kolejowy nie był beneficjentem koniunktury.

Redaktor naczelny "Rynku Kolejowego" podkreślił, że to, co można zrobić, to przede wszystkim utrzymać funkcjonowanie spółki, ale w mniejszej skali niż kilka lat temu. - A jeśli w tym czasie uda się poprawić sytuację rynkową, zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego, zrestrukturyzować PKP Cargo, to będzie miało ono w kolejnych latach szansę na odbudowę działalności i być może na zwiększanie udziałów rynkowych - zaznaczył.

REKLAMA

Jak dodał, poza redukcją załogi konieczne jest też zredukowanie majątku trwałego. - Spółka straciła tak dużo udziału w rynku, że musi dostosować się i pozbyć się obciążeń i zasobów, które nie są wykorzystywane - powiedział.

Czytaj także:

dn/IAR/PR24/wmkor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej