Tak wygląda "Husarz". W Teksasie pokazano pierwszego F-35 dla Polski

2024-08-28, 17:00

Pierwszy Polski F-35 - "Husarz" - został zaprezentowany w teksaskich zakładach Lockheed Martin w Fort Worth. To jeden z 32 samolotów zakupionych przez Polskę w ramach wartego blisko 5 miliardów dolarów kontraktu. F-35 to wszechstronny myśliwiec piątej generacji zdolny współpracować z innymi maszynami tego typu, a także dronami, rakietami i czołgami.

Pierwszy polski Husarz, czyli samolot F-35, na razie trafi w ręce polskich pilotów, którzy będą się na nim szkolić. W polskim hangarze stanie w 2026 roku. Dostawy zaplanowano do 2030 roku. 

Pierwszy egzemplarz wyprodukowanego dla Sił Zbrojnych RP wielozadaniowego samolotu bojowego F-35 Husarz. Fot. PAP/Radek Pietruszka

F-35 to najnowocześniejsze samoloty piątej generacji - mówił w radiowej Jedynce pułkownik pilot Łukasz Andrzejewski ze Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. - To totalnie zmieni nie tylko siły powietrzne, ale cały system, jeśli chodzi o siły zbrojne - zaznaczył.

Pierwszy polski F-35 Pierwszy polski F-35. Fot:f35.com

- To zupełna nowość, jego zdolności przewyższają praktycznie wszystkie pozostałe samoloty - dodał mundurowy.

REKLAMA

Wielozadaniowy cud techniki

Polski samolot chwalił w poranku radiowej Trójki korespondent Polskiego Radia w Waszyngtonie Marek Wałkuski. - To cud techniki wojskowej, szczyt osiągnięć technologicznych - wskazywał. Podkreślał, że to maszyna wielozadaniowa, mogąca działać zarówno jako myśliwiec, jak i bombowiec, a także samolot rozpoznawczy.

- Prawdopodobnie w tym samolocie jest wiele rozwiązań, które jeszcze nie zostały ujawnione, a które dopiero za jakiś czas znajdą się w powszechnym zastosowaniu - zaznaczał dziennikarz Polskiego Radia.

Posłuchaj

Marek Wałkuski o samolocie F-35 (IAR) 0:48
+
Dodaj do playlisty

Niewidzialny "supercruise". Co potrafi F-35

Samoloty V generacji, w tym F-35, wykonane są w technologii stealth, czyli obniżona jest ich wykrywalność przez radary - wskazywał w rozmowie z portalem polskieradio24.pl ekspert ds. wojskowości Andrzej Hładij.

- Są to samoloty, które mogą latać z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalacza (tzw. supercruise), a także są to samoloty sieciocentryczne, co oznacza, że F-35 to nie tylko samolot myśliwski czy szturmowy, ale może również pełnić wiele innych misji, np. o charakterze rozpoznawczym, może też być latającą platformą dowodzenia, np. do kierowania innymi maszynami, w tym bezzałogowcami. Są to więc, dzięki zaawansowanym sensorom i awionice, maszyny znacznie bardziej wielozadaniowe od samolotów poprzedniej generacji - zaznaczał.

REKLAMA

F-35 Husarz. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Myśliwce F-35 mogą być przewodnikami uzbrojonych dronów, wskazywać cele dla rakiet innych rodzajów wojsk, wymieniać się danymi z satelitami i innymi maszynami NATO.

Czytaj także: 

To maszyna zdolna uczestniczyć w bitwach wymagających integracji wszystkich rodzajów uzbrojenia - lądowych, powietrznych, morskich, kosmicznych i cyfrowych. Doskonale sprawdza się w prowadzeniu wojny elektronicznej, zwiadu i zbieraniu danych wywiadowczych.

Nowy standard NATO

Umowę na 32 samoloty F-35 Polska podpisała w 2020 roku. Oprócz samych myśliwców obejmuje ona także zapasowe silniki, symulatory misji, wsparcie eksploatacji oraz szkolenie pilotów i obsługi naziemnej. Wartość kontraktu wynosi 4,6 miliarda dolarów.

REKLAMA

(PAP) (PAP)

Może przenosić bomby jądrowe

F-35 ma zastąpić F-16 w roli standardowego myśliwca NATO, dlatego jest przystosowany do przenoszenia bomb jądrowych (typu B-61) oraz do ataków konwencjonalnymi bombami i rakietami na cele naziemne. Rozwija prędkość do 2200 km/h i lata na maksymalnym pułapie 15 tys. m. Waga samolotu z paliwem i uzbrojeniem to 29-31 ton.

Polska jest 14. krajem w programie F-35, a 10. w NATO. W różnych krajach Sojuszu będzie latać w kolejnych latach 650 tych maszyn. F-35 powstał w ramach rozpoczętego w 1993 r. programu wspólnego myśliwca uderzeniowego dla wszystkich rodzajów amerykańskich sił zbrojnych. 

IAR, Jedynka, PAP, lockheedmartin.com, /mbl, dn

wmkor

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej