Polska firma przejmuje najstarszą markę turystyczną na świecie

Polska grupa eSky przejmuje Thomas Cook, najstarszą na świecie markę z branży turystycznej. eSky doszło do porozumienia z chińską grupą Fosun, dotychczasowym właścicielem marki Thomas Cook. 

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2024-09-05, 14:22

Polska firma przejmuje najstarszą markę turystyczną na świecie
Samolot w barwach Thomas Cook w 2019. Foto: Shutterstock/Markus Mainka

Grupa planuje wspierać rozwój marki Thomas Cook, wykorzystując jej renomę do wzmacniania swojej pozycji na rynkach Wielkiej Brytanii i Europy Zachodniej. W nadchodzącym roku grupa przewiduje trzystuprocentowy wzrost sprzedaży dynamicznych produktów turystycznych, które łączą loty z zakwaterowaniem.

152 miliony złotych za przejęcie Thomas Cook

Koszt przejęcia Thomas Cook przez eSky szacowany jest przez agencję Reuters na ok. 30 mln funtów czyli około 152 milionów złotych, ale strony nie podają czy faktycznie tyle wynosi. Kwotę za którą eSky mogło przejąć najstarszą markę turystyczną na świecie można jednak oszacować na podstawie tego, czego oczekiwała Fosun Tourist Group. Warto zaznaczyć, że z transakcji wyłączona jest chińska część operacji Thomas Cook.

Łukasz Habaj, prezes i współzałożyciel eSky uważa, że przejęcie Thomas Cook to wyzwanie. - Czujemy też bardzo dużą odpowiedzialność, ponieważ to jest jednak marka, która ma swoją historię. A z drugiej strony czujemy się niesamowicie dumni, że polska spółka, która powstała w jednym pokoju, bez żadnych większych inwestycji, rozwijała się organicznie przez 20 lat doszła do momentu kiedy przejmuje, najstarszy, najbardziej rozpoznawalny brand turystyczny na świecie - mówił.

Z kolei prezes Thomas Cook Alan French zaznaczył, że dla brytyjskiej marki nowy właściciel to szansa na rozwój. - To, co zyskamy, to technologię, ekspertów, których ma firma. Zyskamy też tak duży dostęp do oferty lotów, o którym wcześniej nawet nie mogliśmy myśleć. Oczywiście my mamy bardzo duże doświadczenie na rynku. I połączymy to z dostępem do hoteli, który również mamy - stwierdził.

REKLAMA

Grupa eSky i Thomas Cook

Grupa eSky posiada platformę podróżniczą w Europie Środkowo-Wschodniej i działa na skalę globalną w ponad 50 krajach. eSky aktualnie proponuje loty, zakwaterowanie, city breaki oraz wakacje, rozszerzając ofertę o dodatkowe usługi takie jak ubezpieczenia, wynajem aut, transfery lotniskowe oraz bilety na wydarzenia sportowe i koncerty. W 2023 eSky miało 3,5 mld złotych przychodu i zysk EBIDTA na poziomie 81 mln złotych. 

Thomas Cook to marka biura podróży, które działało samodzielnie w latach 1841-2019 i jest najstarszą marką turystyczną na świecie. W 2019 biuro ogłosiło upadłość. Prawa do marki i niektórych operacji Thomas Cook kupiła chińska Fosun Tourist Group za około 11 mln funtów (wg obecnego kursu ok. 55,7 mln złotych). 

Czytaj także:

IAR/Reuters/AM 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej