Rekord polskiej giełdy pobity. Udany debiut Żabki

2024-10-17, 10:18

W dniu debiutu Żabki na warszawskiej giełdzie kurs akcji sieci sklepów wzrósł na otwarciu o 6,98 proc., z 21,5 do 23 zł za walor. W ofercie jest 300 mln istniejących akcji, wartych, zgodnie z ustaloną ceną debiutu, w sumie 6,45 mld zł.

Oferta akcji Żabki, oprócz 300 mln akcji zwykłych, obejmuje też do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł. Opcja stabilizacyjna ma się zakończyć nie później niż 16 listopada, menedżerem stabilizującym jest Goldman Sachs Bank Europe.

Czwartkowy debiut Żabki na warszawskim parkiecie to największe IPO od czasu debiutu Allegro w 2020 r.

Do inwestorów detalicznych trafiło 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4 proc. z uwzględnieniem akcji dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.

Czytaj także: 

Akcje były oferowane przez akcjonariuszy sprzedających, w tym wiodącego akcjonariusza fundusz CVC Capital Partners, który - jak podawano - chce pozostać akcjonariuszem spółki i zapewniać jej wsparcie. Nie było emisji nowych akcji.

REKLAMA

Nie tylko sklepy i hotdogi

Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10.500 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit czy platforma Dietly.

Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.

Ambitne plany sieci

Grupa poinformowała, że zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.

Grupa zamierza otworzyć około 1,1 tys. sklepów w 2024 r. i otwierać ponad tysiąc rocznie w średnim okresie w Polsce i Rumunii. Potencjał rynku ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14,5 tys. sklepów.

REKLAMA

Wyniki finansowe Żabki

W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25 proc. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19 proc. CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4 proc.

W 2023 roku sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 23 proc. do 22,775 mld zł. Z kolei przychody wzrosły o 24 proc. do 19,806 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 17 proc. do 2,834 mld zł. 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej