Zmiany w WF-ie i edukacja zdrowotna. Ekspertka: to niezwykle ważne lekcje
- Wychowanie fizyczne często jest marginalizowane, traktowane jak mniej ważna lekcja. A powinno być odwrotnie, bo zaniedbania w dzieciństwie będą pokutować później - powiedziała w Polskim Radiu 24 Anna Szumilewicz, ekspertka wspierająca MSiT oraz MEN w zmianach programowych w wychowaniu fizycznym i edukacji zdrowotnej.
2024-11-08, 15:26
Resort edukacji dyskutuje o nowym przedmiocie - edukacji zdrowotnej - i zmianach podstawy programowej wychowania fizycznego. 31 października do opiniowania trafiły dwa projekty nowelizacji rozporządzeń przygotowane przez resort edukacji. Jeden z nich dotyczy właśnie przedmiotu edukacja zdrowotna, która zastąpi wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ). Nowego przedmiotu będą mogli nauczać dotychczasowi nauczyciele WDŻ, ale także wuefiści i nauczyciele biologii.
Zmiany w wychowaniu fizycznym i nowy przedmiot
O proponowanych zmianach w lekcjach WF i planowanej edukacji zdrowotnej, która ma zachęcać do zdrowego stylu życia ludzi w każdym wieku, mówiła w Polskim Radiu 24 Anna Szumilewicz.
Rozmówczyni Polskiego Radia 24 podkreśliła, że zagadnienie jest bardzo poważne, a często zupełnie marginalizowane, zaś wychowanie fizyczne jest traktowane jako "mniej ważna lekcja". - A powinno być odwrotnie, bo zaniedbania w rozwoju psycho-motorycznym, które pojawią się we wczesnym dzieciństwie i wczesnej młodości, będą niestety pokutować później - w wieku dorosłym i seniorskim - mówiła Anna Szumilewicz.
Posłuchaj
Potrzeba zmiany kultury w społeczności?
Pytana o przyczyny dużych braków w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży, ekspertka stwierdziła, że problemem jest "brak kultury fizycznej" i "nawyku zdrowego, aktywnego trybu życia". - Nie chodzi tylko o nasze społeczeństwo polskie, ale te zmiany zachodzą globalnie - podkreśliła.
REKLAMA
Anna Szumilewicz mówiła także o wartościach wynikających z lekcji wychowania fizycznego. - Mówimy o wychowaniu i to jest dobry początek do [mówienia] o tym przedmiocie. Wychowujemy do tego, żeby podejmować aktywność fizyczną przez całe życie. Nie tylko chcemy, żeby dziecko zmęczyło się tu i teraz, (...) ale chcemy też rozwijać pewne kompetencje społeczne. Chcemy, żeby dzieci były w grupie, by pełniły różne role - sędziego, kibica, by czasami poniosły porażkę. (...) Czasami mówi się, że WF to taka miniaturka życia, które toczy się na zewnątrz - oceniła ekspertka. W jej opinii "w żadnej innej lekcji nie ma tak wielu kontekstów społecznych".
- MEN szykuje rewolucję? Nauczyciele boją się o miejsca pracy
- Zasady lekcji religii w szkołach. Rząd rozmawiał z Episkopatem
Więcej w nagraniu.
* * *
Audycja: Temat dnia
Prowadzi: Krzysztof Grzybowski
Gość: Anna Szumilewicz (Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, wiceprzewodnicząca ds. Sportu Powszechnego w Radzie ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, członek zespołu ekspertów w Ministerstwie Edukacji Narodowej przygotowującego podstawę programową przedmiotu Edukacja zdrowotna, była nauczycielka wychowania fizycznego w szkole podstawowej i gimnazjum)
Data emisji: 08.11.2024
Godzina emisji: 11.06
REKLAMA
Polskie Radio 24/jmo
REKLAMA