Rewolucja w szkole: lekcje WF-u po nowemu. Pokazali plan

Nowa podstawa programowa, zajęcia dostosowane do potrzeb, możliwości i wymagań uczniów oraz uzupełniające inne przedmioty - taki pomysł na lekcje wychowania fizycznego ma Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zmiany mają wejść w życie od nowego semestru, a ich projekt przygotują praktycy i eksperci - zapowiada szefowa resortu Barbara Nowacka.

2024-09-10, 11:48

Rewolucja w szkole: lekcje WF-u po nowemu. Pokazali plan
Resort edukacji zapowiada zmiany w programie nauczania WF. Foto: Michal Zebrowski/East News

 - Wychowanie fizyczne, jako element edukacji, jest niesłychanie istotne dla dalszego rozwoju dzieci i młodzieży - mówiła na konferencji prasowej szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej Barbara Nowacka. Dlatego też resort szykuje zmiany w zajęciach z wychowania fizycznego. Chodzi o to, by lekcje WF uzupełniały inne przedmioty. 

- Od 1 września 2025 r. do szkół wejdzie przedmiot edukacja zdrowotna. Pracujemy nad tym z Ministerstwem Sportu i Turystyki oraz z Ministerstwem Zdrowia. Nie może być ani edukacji zdrowotnej bez przełożenia na wychowanie fizyczne, ani wychowania fizycznego bez wiedzy o tym, jak zdrowo się odżywiać i zdrowo funkcjonować - wyjaśniała. 

Kto opracuje propozycje zaleceń

Projekt zmian ma być gotowy w marcu. Przygotuje go - zapewnia Barbara Nowacka - zespół specjalistów. - Powołamy zespół złożony z praktyków i ekspertów, który wypracuje nowe podstawy programowe wychowania fizycznego. Muszą być one dostosowane do potrzeb młodego człowieka - mówiła ministra edukacji.

Argumentowała, że zmiany przygotowane przez ekspertów pozwolą "dostosować to, co jest w podstawie programowej, do realnych potrzeb, realnych wymagań, do możliwości".  

REKLAMA

Czytaj także: 

Resort edukacji chce także, by od nowego semestru w prowadzeniu zajęć WF dla klas I-III nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej wspierali wuefiści. 

Co zyskają dzieci

Szefowa resortu edukacji przekonywała, że o kondycję fizyczną dzieci warto dbać, bo przekłada się ona na stan psychiczny uczniów. - Powiedzenie "w zdrowym ciele zdrowy duch" jest oczywiście banałem, lecz ma w sobie głęboką prawdę, że dzieci, które rozwijają się również ruchowo są w znacznie lepszej kondycji - zarówno zdrowotnej jak i psychicznej. Ten "zdrowy ruch" ma niebagatelne znaczenie dla ich przyszłości - wskazała Barbara Nowacka. 

Kontrole w szkołach

Z tym "zdrowym ruchem" nie jest najlepiej - wynika z testów sprawnościowych przeprowadzonych w polskich szkołach. - Okazuje się, że dzieci i młodzież mają słabszą wytrzymałość i są wolniejsze niż ich rówieśnicy kilkanaście lat temu - argumentował na wspólnej konferencji prasowej minister sportu i turystyki Sławomir Nitras. Jako przykład wskazał wyniki w skoku w dal z miejsca. Wyliczył, że w 1999 roku przeciętny wynik dzieci był o ponad 20 centymetrów lepszy niż w 2004. 

REKLAMA

Testy, na polecenie resortów edukacji i sportu, przeprowadzali wiosną nauczyciele wychowania fizycznego w klasach 4-8 szkół podstawowych i w szkołach średnich. W badaniu wzięły udział ponad trzy miliony dzieci i młodzieży.

Posłuchaj

Polskie dzieci i młodzież mają coraz słabsze kompetencje ruchowe - pokazują wyniki testów sprawnościowych przeprowadzonych w szkołach. Badania, na polecenie resortów edukacji i sportu, wiosną przeprowadzili nauczyciele wychowania fizycznego - relacja Martyny Szymczakowskiej (IAR) 0:45
+
Dodaj do playlisty

Około 3,5 procenta szkół w ogóle nie zarejestrowało się w programie. Ich dyrektorzy będą musieli teraz tłumaczyć się przed kuratorium. 

PAP, IAR/ mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej