Włochy sprzedają narodowego przewoźnika. Ruch Lufthansy w ostatniej chwili

Włochy porozumiały się z Lufthansą w sprawie sprzedaży linii lotniczych ITA. Dokumenty zostały przesłane do akceptacji Komisji Europejskiej na minutę przed ostatecznym terminem.

2024-11-12, 14:50

Włochy sprzedają narodowego przewoźnika. Ruch Lufthansy w ostatniej chwili
Lufthansa negocjowała warunki zakupu linii ITA. Foto: Cineberg/Shutterstock

Włoskie media informowały wcześniej, że Lufthansa poprosiła o 10 milionów euro zniżki za zakup 49 procent udziałów. Propozycja została odrzucona przez rząd Włoch, a to doprowadziło do wstrzymania negocjacji.

Podpisanie pierwszej umowy dotyczyło zakupu przez Lufthansę 41 procent udziałów w ITA w maju 2023 r. za 325 milionów euro. Wynegocjowano wtedy prawo do zwiększenia udziału do 100 procent w późniejszym okresie.

Posłuchaj

Włoskie linie lotnicze ITA przejęte przez Lufthansę - Piotr Kowalczuk (IAR) 0:54
+
Dodaj do playlisty

Wbrew wcześniejszym porozumieniom, niemiecki przewoźnik uruchomił starania o zniżkę dotyczącą finalizacji sprzedaży ITA i chciał zapłacić należność w następnym roku. Jako powód wniosku o zniżkę, Lufthansa wskazała na spodziewany spadek wartości ITA w ostatnim kwartale 2024 r.

Brak zgody na zmiany warunków

Włoski minister gospodarki Giancarlo Giorgetti powiedział, że jego kraj nie ulegnie szantażowi. "Przewidywane warunki ekonomiczne nie uległy zmianie w stosunku do już podpisanej umowy" - poinformowało biuro ministerstwa w oświadczeniu.

REKLAMA

Giancarlo Giorgetti zapowiedział, że dodatkowe 49 procent udziałów może zostać sprzedane za pierwotną cenę. W ostatniej chwili na utrzymanie poprzednich warunków przystała Lufthansa.

"Lufthansa znalazła rozwiązanie punktów będących przedmiotem dyskusji z włoskim ministerstwem gospodarki w ostatnich dniach" - przekazał rzecznik niemieckiego przewoźnika.

We wtorkowym oświadczeniu Lufthansa potwierdziła, że przewoźnik złożył pakiet środków zaradczych i wyraziła przekonanie, że Komisja zatwierdzi pakiet w nadchodzących tygodniach.

Oczekiwanie na ruch KE

Według włoskich komentatorów uzyskanie zgody Komisji Europejskiej na transakcję będzie formalnością.

REKLAMA

Linie ITA jako spółka skarbu państwa, powstały trzy lata temu po upadłości narodowego przewoźnika Alitalii, która przynosiła ogromne straty, sięgające miliona euro dziennie.

Czytaj także:

pg/iar/afp/reuters

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej