"Zagrożenie podczas jazdy". Znane marki wzywają kierowców do serwisu: konieczna naprawa
Dwa koncerny samochodowe zgłosiły do UOKIK zawiadomienia dotyczące modeli aut, w których wykryto wady mogące stworzyć zagrożenie dla podróżujących nimi osób. KIA i Stellantis wezwą do warsztatów posiadaczy trzech modeli Kii i jednego modelu Citroëna. Łącznie do naprawy ma trafić ponad 20 tysięcy aut.
2024-11-13, 17:48
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta trafiły zawiadomienia dotyczące wykrytych przez producentów samochodów problemów. Powiadomienia złożyły KIA Polska i Stellantis.
Problemy z ABS w trzech modelach Kii
"Przedsiębiorca KIA Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie powiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że w samochodach marki KIA Rio (kod modelowy UB), wyprodukowanych w Korei Południowej od 15.12.2010 r. do 31.03.2017 r., które są wyposażone w układy zapobiegające blokowaniu kół (ABS) i elektroniczną kontrolę stabilności trakcji (ESC), może dochodzić do awarii jednostek HECU (hydrauliczno-elektroniczna jednostka sterująca - Hydraulic Electronic Control Unit). Podstawową przyczyną jest wyciek płynu hamulcowego, który może doprowadzić do zwarcia elektrycznego w trakcie eksploatacji pojazdu, powodując przeciążenie elektryczne w module ABS. Stan ten może spowodować pożar w komorze silnika, niezależnie od tego, czy pojazd jest zaparkowany, czy jest w ruchu. Objawem w pojazdach dotkniętych problemem może być zapalona kontrolka ostrzegawcza awarii (MIL) i/lub kontrolka ABS, a także dym oraz zapach spalenizny wydobywający się z komory silnika i podzespołów HECU" - czytamy w komunikacie UOKiK dotyczącym modelu Kia Rio.
Praktycznie ten sam problem dotyczy też modeli Kia Optima (kod modelowy TF data produkcji między 9 lutego 2010 a 23.07.2017) i Kia Sorento (kod modelowy XM wyprodukowanych między 1.07.2010 a 21.08.2014). Wszyscy posiadacze wadliwych modeli otrzymają powiadomienia o konieczności umówienia się w autoryzowanym serwisie i instalacji nowych bezpieczników.
Akcja KIA Polska dotyczy 1318 pojazdów Kia Sorento, 14 279 Kia Rio i 1285 Kia Optima.
REKLAMA
Groźne poduszki powietrzne w Citroënie C4
Do warsztatów wezwanie dostanie też 6650 posiadaczy modeli Citroën C4.
"Może wystąpić po pewnym czasie użytkowania ryzyko wadliwego działania poduszek powietrznych kierowcy i pasażera TAKATA. Preparat będący propelentem użyty do produkcji poduszki powietrznej kierowcy, a częściowo także pasażera, może ulegać zmianom w miarę upływu czasu oraz narażenia na bardzo wysoką temperaturę/wilgotność - informuje Stellantis, producent pojazdów marki Citroën.
Firma Stellantis Polska nie podała, kiedy zostały wyprodukowane wadliwe modele. Ograniczyła się do poinformowania, że właściciele "zostaną zaproszeni listownie do Autoryzowanych Stacji Obsługi" w celu wymiany wadliwych poduszek. Zaniepokojeni klienci mogą oczywiście kontaktować się z firmą, np. pod numerem 22 458 46 73.
Na stronie UOKiK można też znaleźć powiadomienia dotyczące problemów z pojedynczymi pojazdami marki Hyundai czy Jeep.
REKLAMA
Czytaj także:
- Setki milionów kary dla Kii. UOKiK wydał oświadczenie, koncern odpowiada
- Kierowcy nie wiedzą, za co płacą. UOKiK skontrolował parkingi i myjnie
- UOKiK walczy o interesy nabywców importowanych aut. Przeanalizowano działania 14 marek
UOKIK/AM
REKLAMA