UOKiK zadecydował w sprawie Zalando. Będą duże zmiany, platforma rozda vouchery
Zalando będzie musiało zmienić system informowania swoich klientów o podmiotach sprzedających. Platformy przyzna też niektórym z nich vouchery w wysokości kilkudziesięciu złotych. To rezultat postępowania, które w zeszłym roku wszczął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
2024-07-25, 12:11
Przypomnijmy, że w lipcu ubiegłego roku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec popularnej platformy sprzedażowej Zalando.
Firma usłyszała zarzuty dotyczące niewłaściwego informowania klientów o statusie sprzedawców. Klienci platformy mogli na niej kupić nie tylko rzeczy od samego Zalando, ale także od jego partnerów, o czym nie byli odpowiednio poinformowani. Nie mogli mieć pewności, że produkt, który kupują, pochodzi od określonego podmiotu. W efekcie nie nie mogli też być pewni swoich praw, przysługujących im w trakcie korzystania z usług platformy.
Posłuchaj
Teraz Zalando musi wprowadzić zmiany. Firma przede wszystkim będzie musiała w transparentny sposób informować swoich klientów o ich prawach oraz statusie sprzedających. Niektórym przyzna nawet vouchery w wysokości 40 złotych w ramach zadośćuczynienia. Wszystkie informacje na ten temat znalazły się w komunikacie UOKiK.
Jest decyzja UOKiK. Zalando musi wprowadzić zmiany
"W lipcu ubiegłego roku Prezes UOKiK wszczął postępowanie, stawiając zarzuty platformie sprzedażowej Zalando. Dotyczyły one m.in. nieprzekazania informacji o statusie sprzedających na platformie w sposób wymagany przepisami. Klienci mogą na niej kupić nie tylko produkty od samego Zalando, ale też partnerów platformy, o czym nie byli odpowiednio informowani. Nie mogli mieć pewności, że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu" - czytamy na stronie instytucji.
REKLAMA
- UOKiK zbadał jakość paliwa. Jedna na 40 próbek do kosza, najgorzej jest z dieslem
- UOKiK bierze się za Enter Air. Zarzuty za postawę wobec konsumentów
Urząd dodał, że brakowało także jasnych informacji o tym, jaki jest podział obowiązków związanych z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę partnerem. Klienci na przykład mogli mieć problem z tym, do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu od zakupu lub komu odesłać zwracany produkt. Dlatego też prezes urzędu zobowiązał Zalando do stosowania się do przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus.
Klienci dostaną vouchery
- Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie - rozmawiając ze sprzedawcą - w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument, dokonując zakupów przez internet, powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus - mówił cytowany przez stronę urzędu prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. Dyrektywa ta obowiązuje od stycznia 2023 roku.
"Poza zmianami na stronie, spółka przyzna wszystkim konsumentom, którzy kupili w serwisie Zalando produkty od jego partnerów w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania zobowiązania, voucher w wysokości 40 zł. Będzie on mógł być wykorzystany w ciągu 6 miesięcy na zakupy produktów sprzedawanych przez Zalando (w tym uprzednio przecenionych), z wyłączeniem produktów sprzedawanych przez partnerów. Spółka przekaże informację o przyznaniu vouchera za pośrednictwem poczty elektronicznej" - dowiadujemy się.
REKLAMA
Źródło: uokik.gov.pl/hjrzmb
REKLAMA