Czujnie chronić pieniądze. Eksperci radzą, jak nie dać się okraść na zakupach
W związku z sezonem wyprzedaży i nadchodzącym szaleństwem zakupów prezentów, oszuści internetowi i złodzieje stają się coraz bardziej aktywni. Bandyci wykorzystują coraz doskonalsze narzędzia, jak sztuczna inteligencja, dlatego szczególnie teraz warto zachować czujność - radzili w Polskim Radiu 24 Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich i Rafał Pikuła ze Spider's Web.
2024-11-30, 13:08
- Najsłabszym układanki bezpieczeństwa jest człowiek - wskazywał w Polskim Radiu 24 Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. - Dzisiaj złodzieje to nie kieszonkowcy, tylko świetnie wykształceni młodzi ludzie, wykorzystujący socjotechnikę i AI do tego, by dostać się do naszych pieniędzy. Jak im nie pomożemy, to im będzie bardzo trudno - stąd kampanie pod hasłem "nie daj się okraść, nie pomagaj przestępcom" - podkreślił.
Weryfikacja klientów
Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że bank nigdy nie prosi o klikanie w przesyłane linki i nie oczekuje podawania w rozmowie danych karty płatniczej. - Cyber-higiena, cyber-nawyki, cyber-bezpieczeństwo. Skoro o poranku myjemy zęby, to co stoi na przeszkodzie, żebyśmy zabezpieczyli swój telefon komórkowy, jak go gdzieś zostawiamy? - pytał retorycznie.
Posłuchaj
Zaapelował też, by nie dawać się łatwo nabierać na podejrzanie dobre oferty wyprzedaży i korzystać ze sprawdzonych, wiarygodnych i bezpiecznych platform zakupowych. Poradził też sprzedającym, by nie klikali w odnośniki podsyłane przed potencjalnych kupujących, mogą one bowiem umożliwić przejęcie telefonu przez oszustów. - Nigdy nie klikamy w linki, jeśli nie znamy ich pochodzenia - przypomniał Przemysław Barbrich.
Warto także ustawić odpowiednio niskie limity transakcji bankowych. Takie zabezpieczenie jest bowiem praktycznie nie do złamania, wymagałoby to przejęcia kontroli nad całym telefonem i wszystkich haseł, niejednokrotnie też banki weryfikują zmianę limitów telefonem do klienta.
REKLAMA
Kluczowe godziny
- Coś w tym jest, że człowiek wciąż działa według biologicznych uwarunkowań - przyznał Rafał Pikuła ze Spider's Web. Zwrócił uwagę, że do wielu włamań na konta dochodzi w piątek i wieczorami, kiedy człowiek jest zmęczony i bardziej skłonny do intuicyjnego kliknięcia w podejrzane linki. - Złodzieje korzystają z naszych słabych stron, wiedzą, kiedy, i jak to wykorzystać - podkreślił.
Czytaj także:
- Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci? Oto 5 sposobów
- Jak chronić się przed hakerami? Ekspert zwraca uwagę na aktualizacje
Zauważył, że złodzieje mają możliwości by zadzwonić do ofiary podszywając się pod dowolny numer telefonu, także osoby jej bliskiej, oraz, przy pomocy sztucznej inteligencji, wygenerować głos łudząco podobny do osoby bliskiej ofierze. - Wtedy dostajemy telefon - numer się zgadza, głos się zgadza. Intuicyjnie chcemy pomóc. Emocje są kluczowe. Żadna technologia nie pomoże, jeśli nie zadbamy o emocje. Ważny jest proces edukacyjny, pokazujący nie tylko, jak działa technologia, ale też, jak działają nasze emocje - mówił Rafał Pikuła.
Audycja powstała we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji.
***
Audycja: Prawda czy fałsz?
Prowadzący: Ewa Wasążnik, Paweł Trzaskowski
Goście: dr Przemysław Barbrich (Związek Banków Polskich), Rafał Pikuła (Spider’s Web)
Data emisji: 30.11.2024
Godzina emisji: 12.06
REKLAMA
Polskie Radio 24/ mbl
REKLAMA