Czujnie chronić pieniądze. Eksperci radzą, jak nie dać się okraść na zakupach

W związku z sezonem wyprzedaży i nadchodzącym szaleństwem zakupów prezentów, oszuści internetowi i złodzieje stają się coraz bardziej aktywni. Bandyci wykorzystują coraz doskonalsze narzędzia, jak sztuczna inteligencja, dlatego szczególnie teraz warto zachować czujność - radzili w Polskim Radiu 24 Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich i Rafał Pikuła ze Spider's Web.

2024-11-30, 13:08

Czujnie chronić pieniądze. Eksperci radzą, jak nie dać się okraść na zakupach
Eksperci radzą, jak nie dać się oszukać podczas świątecznych zakupów. Foto: voronaman/ Shutterstock

- Najsłabszym układanki bezpieczeństwa jest człowiek - wskazywał w Polskim Radiu 24 Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. - Dzisiaj złodzieje to nie kieszonkowcy, tylko świetnie wykształceni młodzi ludzie, wykorzystujący socjotechnikę i AI do tego, by dostać się do naszych pieniędzy. Jak im nie pomożemy, to im będzie bardzo trudno - stąd kampanie pod hasłem "nie daj się okraść, nie pomagaj przestępcom" - podkreślił. 

Weryfikacja klientów 

Gość Polskiego Radia 24 przypomniał, że bank nigdy nie prosi o klikanie w przesyłane linki i nie oczekuje podawania w rozmowie danych karty płatniczej. - Cyber-higiena, cyber-nawyki, cyber-bezpieczeństwo. Skoro o poranku myjemy zęby, to co stoi na przeszkodzie, żebyśmy zabezpieczyli swój telefon komórkowy, jak go gdzieś zostawiamy? - pytał retorycznie.

Posłuchaj

Przemysław Barbrich i Rafał Pikuła gośćmi Agnieszki Drążkiewicz i Pawła Trzaskowskiego (Prawda, czy fałsz?) 27:15
+
Dodaj do playlisty

Zaapelował też, by nie dawać się łatwo nabierać na podejrzanie dobre oferty wyprzedaży i korzystać ze sprawdzonych, wiarygodnych i bezpiecznych platform zakupowych. Poradził też sprzedającym, by nie klikali w odnośniki podsyłane przed potencjalnych kupujących, mogą one bowiem umożliwić przejęcie telefonu przez oszustów. - Nigdy nie klikamy w linki, jeśli nie znamy ich pochodzenia - przypomniał Przemysław Barbrich.

Warto także ustawić odpowiednio niskie limity transakcji bankowych. Takie zabezpieczenie jest bowiem praktycznie nie do złamania, wymagałoby to przejęcia kontroli nad całym telefonem i wszystkich haseł, niejednokrotnie też banki weryfikują zmianę limitów telefonem do klienta.

REKLAMA

Kluczowe godziny

- Coś w tym jest, że człowiek wciąż działa według biologicznych uwarunkowań - przyznał Rafał Pikuła ze Spider's Web. Zwrócił uwagę, że do wielu włamań na konta dochodzi w piątek i wieczorami, kiedy człowiek jest zmęczony i bardziej skłonny do intuicyjnego kliknięcia w podejrzane linki. - Złodzieje korzystają z naszych słabych stron, wiedzą, kiedy, i jak to wykorzystać - podkreślił. 

Czytaj także: 

Zauważył, że złodzieje mają możliwości by zadzwonić do ofiary podszywając się pod dowolny numer telefonu, także osoby jej bliskiej, oraz, przy pomocy sztucznej inteligencji, wygenerować głos łudząco podobny do osoby bliskiej ofierze. - Wtedy dostajemy telefon - numer się zgadza, głos się zgadza. Intuicyjnie chcemy pomóc. Emocje są kluczowe. Żadna technologia nie pomoże, jeśli nie zadbamy o emocje. Ważny jest proces edukacyjny, pokazujący nie tylko, jak działa technologia, ale też, jak działają nasze emocje - mówił Rafał Pikuła. 

Audycja powstała we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji.

***

Audycja: Prawda czy fałsz?
Prowadzący: Ewa Wasążnik, Paweł Trzaskowski
Goście: dr Przemysław Barbrich (Związek Banków Polskich), Rafał Pikuła (Spider’s Web)
Data emisji: 30.11.2024
Godzina emisji: 12.06

REKLAMA


Polskie Radio 24/ mbl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej