Koniec elektrycznego eldorado? Sprzedaż w Europie spada, w siłę rosną "hybrydy"
Mieszkańcy Unii Europejskiej coraz mniej chętnie kupują nowe samochody elektryczne - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (European Automobile Manufacturer's Assiociation - ACEA). Coraz chętniej za to Europejczycy sięgają po samochody hybrydowe. To najszybciej rosnący segment zarówno w Unii Europejskiej, jak i nad Wisłą. Od stycznia sprzedaż "hybryd" w Polsce wzrosła rok do roku o blisko 30 procent.
2024-12-19, 12:48
Coraz mniej "elektryków" w UE. Liczba nowych rejestracji spada
W listopadzie zarejestrowano o 9,5 proc. mniej samochodów na baterie niż rok wcześniej. Sprzedaż aut elektrycznych spadła przede wszystkim we Francji, gdzie nowe rejestracje spadł o 24,4 proc., i w Niemczech, gdzie wydano o 21,8 proc. mniej dowodów rejestracyjnych dla aut na baterie. "Elektryki" straciły też udział w rynku. W listopadzie niemal jeden na sześć (15 proc.) zarejestrowanych nowych samochodów był na baterie. Rok wcześniej było to 16,3 proc.
Na tym wyróżnia się sprzedaż samochodów hybrydowych typu HEV, czyli aut z niewielką baterią trakcyjną i niewielkim silnikiem elektrycznym napędzającym auto w korkach. W całej Unii Europejskiej sprzedaż nowych takich samochodów wzrosła w listopadzie o 18,5 proc. względem minionego roku. W zeszłym miesiącu więcej niż co trzeci (33,2. proc.) zarejestrowany nowy pojazdy był hybrydowy. To o 5,7 punktu procentowego więcej niż w listopadzie 2023 roku.
"Hybrydy" liderem wzrostu sprzedaży w UE. Auta elektryczne ze spadkiem
Sprzedaż samochodów hybrydowych rosła najszybciej w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 roku w Unii Europejskiej - wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (European Automobile Manufacturer's Assiociation - ACEA).
Od stycznia sprzedano w UE ponad 9,7 miliona samochodów. Najwięcej zwykłych "benzyniaków" - blisko 3,3 miliona, przy czym ich sprzedaż spadła rok do roku o 4,9 proc. Na drugim miejscu uplasowały się samochody hybrydowe. Od stycznia do listopada sprzedano ich w UE ponad 2,9 miliona. W tym segmencie widać także największy wzrost, o 19,7 proc. Samochody hybrydowe poprawiły także udział w unijnym runku. W pierwszych 11 miesiącach 2024 roku prawie co trzeci (30,7 proc.) zarejestrowany nowy pojazd był hybrydowy. W pierwszych 11 miesiącach minionego roku było to 25,7 proc.
REKLAMA
Czytaj także:
- Japońscy producenci chcą połączyć siły. Może powstać nowy gigant
- "Samochody elektryczne są przyszłością, tylko nie wiadomo kiedy to nastąpi" - uważa red. nacz. Moto.pl
- Elektryki - drogie, problematyczne i wcale nie takie ekologiczne. Ich zalew wykończy rynek aut używanych?
Spadek sprzedaży o 5,4 proc. zanotowały także samochody elektryczne. Z wynikiem 1,3 miliona sztuk ich udział w rynku spadł rok do roku o 0,8 punktu procentowego, do 13,4 proc.
Sprzedaż hybryd rośnie także w Polsce. Prawie 30 proc. rok do roku
W pierwszych jedenastu miesiącach sprzedano w Polsce blisko pół miliona nowych samochodów. Najwięcej, bo 223 389 sztuk to samochody hybrydowe typu HEV. Ich sprzedaż wzrosła rok do roku o 29,8 proc. Na drugim miejscu znalazły się samochody benzynowe, z wynikiem 187 173 sztuk. ACEA odnotowała wzrost o 3,5 proc. rok roku. Dalej są samochody z silnikiem Diesla (43 477, wzrost o 4,9 proc.), "elektryki" (14 824 sztuk, spadek o 3,5 proc.) i auta na LPG, CNG i z ogniwem paliwowym (14 211 sztuk, wzrost o 25,7 proc.). Stawkę zamykają samochody typu PHEV - 12 803 sprzedane egzemplarze, wzrost o 6,9 proc.
Źródło: PolskieRadio24.pl/mbl
REKLAMA
REKLAMA